Svensk student jobbar med globala miljöutmaningar på Airbus sommarläger

Davide Di Nubila som studerar vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm har fått chansen att genom Airnovation Summer Academy vara med och skapa långsiktiga lösningar på globala utmaningar. Under en veckas tid ska han tillsammans med sitt team utveckla nya koncept och lösningar för hur mat och vattenförsörjningen ska lösas globalt.

Målet med Airbus sommarakademi Airnovation är att inspirera studenter till att utveckla innovativa idéer för att möta det globala behovet av mat och vattenförsörjning. 50 toppstudenter från 20 länder bildar olika tvärvetenskapliga team som under första veckan i juli får utvecklar sina förmågor vid Cranfield University i Storbritannien.

På Airnovation får studenterna stöttning från dels Airbus experter inom teknik och digital teknik dels ledande Cranfield-fakulteter att utveckla sina förslag. I slutet av veckan kommer förslagen att presenteras inför en expertjury. Samtalen och förslagen kommer även att direktsändas via Airbus Facebook Careers.

- Jag tycker att företag och universitet borde arbeta med varandra i syfte att förbereda studenterna för de verkliga utmaningarna i arbetslivet. Projekt som Airbus Airnovation Summer Academy är ett gott exempel på när föreläsningar, nätverkande och andra färdigheter vävs samman och ger oss studenter värdefulla erfarenheter, säger Davide Di Nubila som studerar vid KTHs masterprogram Turbomachinery Aeromechanics.

Via livesända sessioner har flyg- och digitala entusiaster samt tusentals andra studenter världen över möjlighet att följa det intensiva arbetet genom en serie interaktiva samtal om digital, framväxande teknik och innovationer.

- På Airbus tror vi att teknik radikalt kommer att förändra världen. Det innebär att vi kommer behöva begåvade människor som kan utnyttja nya verktyg, tankegångar och arbeta effektivt i olika tvärvetenskapliga team. Nätverket och de färdigheter som eleverna kommer att utveckla denna vecka, samtidigt som de skapar kreativa och praktiska svar på globala utmaningar, kommer att vara ovärderliga för deras framtida karriärer, säger Thierry Baril, Chief Human Resources Officer på Airbus.

Initiativet är en del av Airbus engagemang för att arbeta med utbildning för att utveckla den kompetens som behövs för industrins framtid.

De livesända samtalen, liksom de slutgiltiga presentationerna som kommer sändas fredag den 6 juli, går att titta på via Airbus Facebook Careers.

Mediekontakter
Anne GALABERT  anne.galabert@airbus.com  +33 6 09 24 09 74
Aeron HAWORTH  aeron.haworth@airbus.com +44 7711 063752
Robert NYSTRÖM robert@wisecomm.se  070 567 49 04

Om direktsändningarna
Nedan listas tidpunkterna för direktsändningarna som är öppen för alla. För mer information besök Airbus Careers webbplats.

Tisdag 3 juli
17:00-17:30 GMT+1 - Airbus Navblue Case Study