Äntligen förslag om stärkt barnskydd, men behörighetskrav för socialsekreterare fattas

Bra att barn som placerats i familjehem får en egen namngiven socialsekreterare som håller regelbunden kontakt med dem. Men dåligt att regeringen inte tar tag i den viktiga frågan om behörighetskrav för de socialsekreterare som handlägger barnavårdsärenden.

Den 16 juli 2009 presenterade Barnskyddsutredningen sina förslag om förbättrat skydd för utsatta barn och unga. I dag, nästan tre år senare, beslutar regeringen om en lagrådsremiss.

– Vi är både glada och besvikna. Glada över att barnminister Maria Larsson äntligen tar tag i frågorna. Besvikna då flera viktiga förslag från Barnskyddsutredningen lyser med sin frånvaro, säger Akademikerförbundet SSRs förbundsordförande Heike Erkers.

– Det vi är mest upprörda över är att Maria Larsson inte föreslår behörighetskrav för socialsekreterare. Barnskyddsutredningens förslag om krav på socionomexamen och minst ett års erfarenhet av socialt arbete för att självständigt handlägga barnavårdsärenden borde ha högsta prioritet! Det handlar om att barn, unga och deras familjer har rätt att veta att de som de möter i socialtjänsten, ibland i livsavgörande frågor, har rätt kompetens, fortsätter Heike Erkers.

Bland Akademikerförbundet SSRs medlemmar finns de socialsekreterare som arbetar i den sociala barn- och ungdomsvården. De vittnar dagligen om att deras kompetens och kunnande inte tas tillvara fullt ut och att lagstiftningen behöver stärkas. För barnen och ungdomarnas skull.

– Även om lagrådsremissen innehåller en hel del bra förslag så är det långt ifrån tillräckligt för att de ska innebära någon större kvalitetshöjning. Det tog 1063 dagar för regeringen att komma fram med detta. Hur många dagar till får vi vänta på behörighetsreglering? Vi kommer att räkna dagarna tills den här frågan är löst, säger Heike Erkers.

Regeringen förslag innebär bland annat att barnens rätt att framföra sina åsikter förstärks och att deras synpunkter noga ska dokumenteras. De barn och unga som är placerade i familjehem och i hem för vård eller boende, HVB, ska ha en ”egen” namngiven socialsekreterare som håller regelbundet kontakt med barnen samt ansvarar för att hälsoundersökningar görs och att skolan fungerar bra.

– Det är exempel på förslag som vi varmt välkomnar. Forskningen har sedan länge visat hur viktigt det är med bra resultat i skolan. Kommunerna har nu att se till att det också finns resurser så att socialsekreterarna i praktiken kan fullfölja det lagen säger, säger Camilla Sköld, socialpolitisk chef på Akademikerförbundet SSR.

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR, tel 070-622 39 78, Camilla Sköld, socialpolitisk chef Akademikerförbundet SSR, tel 070-366 76 73.

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare och socionomer. Förbundet är det fjärde största inom Saco.

Citat

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR