Bryt tunnelseendet i integrationspolitiken

När ska vi inse att utanförskapet inte bryts genom brandsläckningspengar till utsatta områden utan genom att systematiskt och långsiktigt motverka innanförskapets utstötningsmekanismer? Det undrar Akademikerförbundet SSR som säger nej till förslaget om nystartszoner.

Utredningen om nystartszoner föreslår sänkta sociala avgifter för små företag i utsatta områden. Syftet – att locka företagen att etablera verksamhet och anställa i områden där arbetslösheten och utanförskapet är som störst – är naturligtvis lovvärt i sig, men tidigare erfarenhet från liknande insatser, såväl nationellt som internationellt, visar att det är tveksamt om de ger effekt. Tvärtom finns en påtaglig risk att avgiftssänkningen förstärker segregationen genom att kapsla in företagen och deras anställda i de utsatta områdena.

Akademikerförbundet SSR efterlyser i sitt remissvar en mer visionär och vidsynt integrationspolitik:

– För att lyckas med integrationspolitiken måste välfärdssystemet rustas. Segregation motverkas bäst med högkvalitativ skola, vård och omsorg. Om välfärden håller lika hög kvalitet överallt i landet får barn, ungdomar och vuxna lika möjligheter att förverkliga sina livschanser oavsett var de råkar bo, säger Akademikerförbundet SSR:s ordförande Heike Erkers.

– Svensk integrationspolitik har drabbats av tunnelseende, i 30 år har regering efter regering envisats med att enögt fokusera på utsatta bostadsområden. Nystartszoner är inte bara en bekräftelse av den politiken utan också en förstärkning av den. Vi behöver en integrationspolitik som ser att utanförskapet skapas genom innanförskapets utstötningsmekanismer, säger Akademikerförbundet SSR:s samhällspolitiska chef Ursula Berge.

Heike Erkers, förbundsordförande, tel 070-622 39 78
Ursula Berge, samhällspolitisk chef, tel 0706-22 96 05

Akademikerförbundet SSR:s remissvar i sin helhet hittar du på www.akademssr.se.

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se

Henrik Alfredsson, pressekreterare, mobil 0727-17 44 06, e-post henrik.alfredsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.

Citat

I 30 år har regering efter regering envisats med att enögt fokusera på utsatta bostadsområden
Ursula Berge, samhällspolitisk chef