Föreläsning om våld i hederns namn inleder Kvinnodagen

Socionomen Zubeyde Demirörs Syed föreläser om våld i hederns namn. Med ett kombinerat inifrån- och utifrånperspektiv.

Zubeyde Demirörs Syed, socionom och verksamhetsansvarig på Elektra, Fryshusets verksamhet mot hedersrelaterat våld och förtryck, föreläser på internationella kvinnodagen om hur det är att leva i en hederskontext. Med sin ovanliga kombination av kulturellt inifrånperspektiv samt akademiskt och professionellt utifrånperspektiv har Zubeyede Demirörs Syed en unik kunskapsbild att förmedla kring aktörskap och hedersfrågor.

– Mitt jobb är min kamp, säger Zubeyde Demirörs Syed som under de senaste tio åren arbetat med hedersrelaterat våld och förtryck. Det kommer att finnas möjligheter att under föreläsningen ställa frågor och föra samtal.

Tid: Torsdag 8 mars, kl 9:00-10:30 (frukostsmörgås serveras från kl 8:30)
Plats: Akademikerförbundet SSR, Mariedalsvägen 4, våning 4, t-bana Stadshagen, Stockholm

Kontaktpersoner är Elin Sundin, projektansvarig på Akademikerförbundet SSR, mobil 0701-90 44 83, e-post elin.sundin@akademssr.se, och Zubeyde Demirörs Syed, telefon 076-271 45 65, e-post zubeyde.demirors@fryshuset.se

Om oss

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 70 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.

Mitt jobb är min kamp
Zubeyde Demirörs Syed, socionom, Fryshuset Stockholm