Gränshinder består för nordiska jobbpendlare

Snart firar den gemensamma nordiska arbetsmarknaden 60 år – men många gränshinder består för jobbpendlarna. Det visar en granskning i nya numret av Akademikern (9/2013)

Cirka 50 000 personer pendlar idag över en nordisk gräns för att arbeta. De allra flesta är svenskar som jobbar i Norge eller Danmark. I Akademikerns temareportage möter du akademikerna som lockas av kvalificerade jobb och höga löner i ett grannland. Men det finns en baksida i form av skattekrångel, språkförbistring och dålig samordning mellan ländernas myndigheter.

Läs mer på: www.akademikern.se

Akademikern är Akademikerförbundet SSR:s fackliga medlemstidning. Läsarna är främst samhällsvetare, socionomer, ekonomer, beteendevetare och personalvetare.

För mer information: Chefredaktör Margaretha Holmqvist 070 - 654 11 13

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 63 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.

Om oss

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 70 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.