Heike Erkers omvald som ordförande för Akademikerförbundet SSR

Akademikerförbundet SSR:s kongress omvalde idag enhälligt Heike Erkers som förbundsordförande. Det blir den tredje mandatperioden för Heike Erkers som har varit förbundsordförande sedan 2012.

Heike Erkers inledde sin fackliga bana i början av 1990-talet och valdes in i Akademikerförbundet SSR:s förbundsstyrelse 2003, då hon utsågs till andre vice ordförande.

Heike Erkers är beteendevetare och har tidigare arbetat bland annat med rehabilitering på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg och i olika funktioner på Arbetsförmedlingen, senast som avdelningschef.

– Jag är oerhört glad och stolt över att ha fått medlemmarnas förtroende att fortsätta som förbundsordförande. Nu laddar vi om tillsammans för ett ännu starkare fackligt arbete. Vi vet att fackförbundsrörelsen står inför stora utmaningar. Den svenska modellen där fack och arbetsgivare förhandlar om villkoren på arbetsmarknaden utan politisk inblandning hotas från flera håll. Till och med strejkrätten är ifrågasatt, något vi aldrig kommer att acceptera.

– Vi ska ta fajten för bättre arbetsvillkor och för att kompetens och erfarenhet ska synas i löneutvecklingen. Och vi kommer att fortsätta att stå upp för demokrati, öppenhet och ett jämlikt arbetsliv. Alla människors lika värde är en grundläggande värdering som vi aldrig tummar på, säger Heike Erkers.

Pressbilder på Heike Erkers finns här.

Kontakt:

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR 070-622 39 78
Cecilia Axelsson, presschef 070-690 44 23

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar över 70 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.