Lägg ner strejkutredningen - facket levererar

Idag meddelade Hamnarbetarförbundet att man har närmat sig Transport och att den segslitna konflikten i Göteborgs containerhamn nu kan närma sig sitt slut. Det görs med förslag om ett möjligt samarbetsavtal, riksavtal, erkännande av skiljeman och gemensam avsiktsförklaring.
Det innebär också att alla skäl för regeringen att fortsätta den så kallade stridsåtgärdsutredningen nu har fallit.

– Nu måste regeringen ta sitt ansvar för att värna den svenska partsmodellen och omedelbart lägga ner utredningen, säger Heike Erkers, ordförande för Akademikerförbundet SSR.
Stridsåtgärdsutredningen tillsattes för att lösa ett lokalt problem med en generell lösning. Det är feltänkt och hotar den svenska partsmodellen som har gett rekordfå strejkdagar och unik fred på arbetsmarknaden.
Dagens besked visar att facken tar ansvar för att lösa svåra och utdragna konflikter på ett konstruktivt sätt. Det ska jämföras med arbetsgivarsidans hela tiden ökande konfliktnivå. Det senaste var att utestänga skyddsombud vilket hotar det förebyggande arbetsmiljöarbetet och säkerheten på arbetsplatsen.
– Politiken ska varken ta över parternas roll eller skjuta mygg med kanon, fortsätter Heike Erkers.
– Om utredningens läckta förslag blir verklighet skulle det riskera balansen i en väl fungerande modell både inom fackföreningsrörelsen och mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer. Det skulle de facto innebära att arbetsgivaren själv bestämmer sin motpart. Det bli det utvalda facket som bestämmer andra fackförbunds strejkrätt. Det kan vi aldrig acceptera, avslutar Markus Furuberg, förhandlingschef på Akademikerförbundet SSR.

Kontakt:

Heike Erkers, förbundsordförande 070-622 39 78

Markus Furuberg, förhandlingschef 070-817 44 29

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar över 70 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.