LSS – Lagen som ingen vill ta notan för

Funktionshindrade går miste om sin lagstadgade rätt till stöd. Det visar en undersökning som FUB, Föreningen för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning, presenterar idag. Akademikerförbundet SSR ser med oro på undersökningsresultaten och håller med om att legitimation för LSS-handläggare är ett viktigt steg för att komma till rätta med problemen.

FUB har i en enkätundersökning med mycket god svarsfrekvens (80 procent) ringat in några av de problem som drabbar funktionshindrade när kommunerna inte har resurser att ge dem det stöd de har rätt till enligt Assistansreformen och LSS, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Tre av fyra kommuner anser att behovsbedömningen blivit striktare och nästan varannan kommun uppger att de saknar ekonomiska förutsättningar för att uppfylla de lagstadgade kraven. För att komma tillrätta med problemen föreslår FUB bland annat legitimation för LSS-handläggare.

Akademikerförbundet SSR, som organiserar LSS-handläggarna och övriga socionomer, delar bilden av att situationen är problematisk.

– Vi får signaler från olika håll om att personer med funktionsnedsättning inte alltid får de insatser de borde ha rätt att få, säger Heike Erkers, förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR. Idag upplever många av våra medlemmar, både de som arbetar i kommunerna och på Försäkringskassan, att det i första hand är kortsiktiga budgetfrågor som styr och inte människors behov av hjälp och stöd. En legitimation ger professionen tydligare mandat och bättre förutsättningar att göra professionella bedömningar.

– Funktionshindrades rättigheter får inte hamnar mellan stolarna. Vi kan inte ha ett system där stat och kommun försöker skjuta över notan på varandra, säger Heike Erkers.

Heike Erkers, förbundsordförande, mobil 070-622 39 78.

Henrik Alfredsson, pressekreterare, telefon 08-617 44 06, mobil 0727-17 44 06, henrik.alfredsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.

Citat

Heike Erkers, förbundsordförande