Magnus Söderström-priset går till HR-spanaren Kjell Lindström

Magnus Söderström-priset, Sveriges främsta HR-utmärkelse, tilldelas författaren och utbildaren Kjell Lindström från Uppsala. Priset delas ut i dag på Personalvetardagarna i Göteborg.

Efter en karriär som forskare och lärare vid Uppsala universitet startade Kjell Lindström 1995 företaget Noden. Verksam i gränslandet mellan akademi, idéutveckling och praktik har han ansvarat för en lång rad kvalificerade personalchefs- och ledarutvecklingsprogram, skrivit debattartiklar och gett ut boken "Bortom tankefällan" 2012. Sedan 2005 publicerar han omvärldsspaningsbrevet ”noden trender” om organisation, ledarskap och personalarbete.

Priset är särskilt hedrande med tanke på att Magnus Söderström stått för nya perspektiv, en välgörande oräddhet och ett nytänkande som på ett avgörande sätt utvecklat och moderniserat svenskt personalarbete. Det är klart det är en stor ära att få ett så prestigefullt pris, säger Kjell Lindström.

Magnus Söderström-priset delas ut årligen till en person som gjort betydande insatser för HR i Sverige. Bakom priset står Akademikerförbundet SSR, Växjö kommun och Linnéuniversitetet.

Juryns motivering lyder: ”Kjell Lindström tilldelas Magnus Söderström-priset 2013, för ett mångårigt, visionärt och engagerat arbete för HR:s utveckling i Sverige.”

Priset delas ut klockan 20.00 i dag den 18 september i Ullevi konferens (Stora arenan, ingång Paradentrén) i samband med Personalvetardagarna i Göteborg.

Kontakt:
Kjell Lindström, årets pristagare, mobil 070-569 50 80, e-post kjell.lindstrom@noden.se
Thomas Goldberg, Akademikerförbundet SSR, mobil 0708-17 44 62, e-post thomas.goldberg@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.