Många förslag om a-kassan stärker arbetslinjen

Det är utmärkt att regeringen vill att fler ska kunna få a-kassa och höja taket i försäkringen.
- Båda delarna stämmer väl överens med våra förslag för att göra a-kassan till en inkomstbaserad omställningsförsäkring igen, säger Heike Erkers, förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson uppgav i Ekots lördagsintervju att hon ska ge tilläggsdirektiv till den parlamentariska socialförsäkringsutredningen för att inkvalificeringsreglerna ska bli lättare så att fler ska kunna få a-kassa. Till det kommer att regeringen kommer att lägga förslag i budgetpropositionen för 2015 att ersättningstaket höjs.

- Såväl höjningen av a-kassetaket som förslaget att utreda hur fler kan kvalificera sig för a-kassa stämmer väl överens med våra förslag, menar Heike Erkers, ordförande för Akademikerförbundet SSR som välkomnar regeringens förslag.

- Nivåhöjningen från dagens 680 kronor per dag till 910 kronor svarar väl mot våra krav. Under tolv års tid har det belopp man maximalt kunde få från a-kassan urholkats så att det för första gången i år 2014 var lägre än det kommunala försörjningsstödet. Det är en orimlig utveckling helt i strid med tanken på generella socialförsäkringssystem. Detta var därför ett nödvändigt steg för att restaurera a-kassan, fortsätter Heike Erkers.

- Att inte ha mer än maximalt drygt 10 000 kronor i månaden efter skatt  i a-kassa, oavsett inkomst tidigare, är att tvingas leva på en ekonomisk nivå som gör att många har tvingats lägga energi på att bara överleva ekonomiskt istället för att lägga all energi på att söka nästa jobb. Det har motarbetat jobblinjen, förklarar Heike Erkers.

- 2013 fick alltför många kommunalt försörjningsstöd av den enda anledningen att de var arbetslösa och fick otillräcklig ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Den gruppen kommer nu antagligen att minska markant och det är välkommet, fortsätter Heike Erkers.

- Inte minst avlastar det den kommunala ekonomin, så att kommunerna kan prioritera sina kärnuppdrag, istället för att täcka upp för en arbetslöshetsförsäkring som inte har hållit måttet, förklarar Heike Erkers.

- Remarkabelt i förslaget är att 910 kronor per dag är en höjning som är i paritet med vad a-kassans dagersättning skulle vara om den hade räknats upp med den generella löneutvecklingen sedan 2002. Av det förstår vi att regeringen nu eftersträvar att a-kassan följer löneutvecklingen, vilket vi applåderar, fortsätter Heike Erkers.

- Men ett bra sätt att undvika att sådana här urholkningar upprepas vore om a-kassans dagersättning indexerades utifrån löne- eller prisutvecklingen framöver, avslutar Heike Erkers.

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR, 0706-22 39 78
Cecilia Axelsson pressekreterare 070-690 44 23

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 64 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.