Socialsekreterare är inte arbetsförmedlare, Göran Hägglund

Den 13 mars beslutade regeringen att tillsätta en utredning för att se över vilka krav socialtjänsten ställer på den som söker ekonomiskt bistånd, den sökande ska stå till arbetsmarknadens förfogande och vara aktiv arbetssökande. Utredaren ska också kartlägga och analysera hur socialtjänsten följer upp och kontrollerar den som söker ekonomiskt bistånd.  Utredaren ska dessutom undersöka om socialtjänsten ska kunna ställa samma krav på den som söker ekonomiskt bistånd som på den som får arbetslöshetsersättning. Kommittédirektiv 2014:39.

– Eftersom arbetslöshetsförsäkringen inte fungerar har 115 000 personer tvingats begära ekonomiskt bistånd för sin försörjning. Att nu kontrollera och ställa vidare krav på dessa personer innebär ytterligare bördor på människor som redan är sköra och allvarligt utsatta i samhället. Utbetalning av försörjningsstöd innebär redan i sig en genomgång av den sökandes hela privata ekonomiska situation, säger Akademikerförbundet SSR:s ordförande Heike Erkers.

– Våra medlemmar socialsekreterarna är experter på socialt arbete. Inte på att rehabilitera sjuka eller att pröva människor mot arbetsmarknaden. Socialsekreterarna är utbildade i socialt arbete som innebär kunskap om uppkomst och lösning av sociala problem. De arbetar utifrån en helhetssyn där man tar hänsyn till individen i hela sitt sammanhang. Uppföljningsansvaret för de arbetslösa är arbetsförmedlingens uppgift inte socialtjänstens, fortsätter Heike Erkers.

– Skulle utredningsdirektivet bli verklighet innebär det ytterligare arbetsbörda till en redan extremt ansträngd yrkeskår. Socialsekreterarna skulle få än mindre möjligheter att arbeta med de människor som verkligen är i behov av socialtjänstens insatser. Vi tar starkt avstånd från regeringens direktiv till den nu tillsatta utredningen, avslutar Heike Erkers

Akademikerförbundet SSR anser att arbetslösa borde befinna sig i arbetslöshetsförsäkringen, att taket i arbetslöshetsförsäkringen måste höjas och att det ska införas en grundnivå för dem som inte uppfyller medlems- och arbetsvillkoren.

Förbundsordförande Heike Erkers telefon 070- 622 39 78

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, telefon 08-617 44 87, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar drygt 63 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.

Citat

Heike Erkers, förbundsordförande