Värna rätten att sätta stopp när äldre på felaktiga grunder nekas plats på särskilt boende

Biståndshandläggarna måste ha rätt att göra professionella bedömningar om de äldres rätt till hemtjänst och särskilt boende, bedömningar som grundar sig på de äldres behov och på gällande lagstiftning. Enskilda medborgare måste få ökad möjlighet att begära laglighetsprövning av kommunala riktlinjer som kan anses strida mot socialtjänstlagens intentioner. Det är ett par av de förslag till förbättringar av äldreomsorgen som Akademikerförbundet SSR presenterar idag.

Akademikerförbundet SSR organiserar biståndshandläggare, kuratorer och chefer, tre viktiga yrkesgrupper inom äldreomsorgen. Programmet Vägar till en god äldreomsorg, som antagits av förbundets styrelse, bygger på deras kunskaper och erfarenheter om vad som fungerar och vad som behöver förbättras.

– Det är väl känt att det finns kommuner som sätter upp egna riktlinjer som säger att äldre bara får plats på särskilt boende ifall deras hemtjänst överstiger ett visst antal timmar.  Sådana riktlinjer strider mot socialtjänstlagen som är tydlig med att den äldres behov ska avgöra valet av insats. Många av biståndshandläggarna uppger sig vara bakbundna av kommunernas lokala riktlinjer. De måste få förutsättningar att utföra sitt uppdrag på ett professionellt sätt, säger Akademikerförbundet SSR:s ordförande Heike Erkers.

– De lokala riktlinjerna, som skiljer sig stort från kommun till kommun, kan ibland bli rena arbetsmiljöproblem för biståndshandläggarna. De tvingas tumma på sin professionalitet och tänja på lagen för att kunna följa dem. Vi har träffat biståndshandläggare som har problem med sömnen eftersom de känner oro för alla de äldre som de tvingats neka plats på särskilt boende, säger Camilla Sköld, socialpolitisk chef.

Ett av förslagen i programmet är att förstärka möjligheten att begära laglighetsprövning av till exempel lokala riktlinjer som reglerar rätt till plats på särskilt boende.

– Idag måste sådana beslut överklagas inom tre veckor. Vi menar att det är för kort tid. Som medmänniskor måste vi alla ha rimliga möjligheter att sätta stopp när vi ser hur äldre på felaktiga grunder nekas plats på särskilt boende, säger Heike Erkers.

Heike Erkers, ordförande Akademikerförbundet SSR, mobil 070-622 39 78.
Camilla Sköld, socialpolitisk chef Akademikerförbundet SSR, mobil 070-366 76 73.

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se

Henrik Alfredsson, pressekreterare, mobil 0727-17 44 06, e-post henrik.alfredsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar drygt 63 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.

Citat

Heike Erkers, förbundsordförande