Akademiska Hus skärper målet för köpt energi

Report this content

Akademiska Hus nya mål är att minska mängden köpt energi per kvadratmeter med 40 procent till år 2025 jämfört med år 2000. En fortsatt utveckling av tekniska lösningar ska göra att fastighetsbolagets byggnader i allt högre utsträckning kan producera sin egen energi och därmed blir självförsörjande.

– Eftersom fastigheter står för en omfattande del av samhällets energiförbrukning måste vi som Sveriges andra största fastighetsbolag ta ett särskilt ansvar. Vår verksamhet kännetecknas av långa hyreskontrakt med våra kunder. Det gör det möjligt för oss att genomföra större investeringar och satsa långsiktigt på tekniska lösningar som får våra byggnader att ligga i framkant vad gäller egenproduktion av energi, säger Mikael Lundström, vd och koncernchef för Akademiska Hus. I linje med EU I december är det femton år sedan Akademiska Hus började arbeta strukturerat med hållbarhetsfrågor. I samband med jubileet skärper bolaget sitt mål för andelen köpt energi. Det nya målet ligger i linje med EU:s pågående diskussioner om framtidens krav på att fastigheter och byggnader ska bli mer självförsörjande på energi. – Vårt tidigare mål var att minska andelen köpt energi med 30 procent till 2025 jämfört med 2000. Förra året visade det sig att vi i princip redan hade uppnått det målet och valde då höja till 40 procent, säger Mikael Lundström. Energieffektiva tekniklösningar Minskningen av mängden köpt energi ska uppnås genom Akademiska Hus fortsatta satsning på utvecklingen av avancerade tekniska lösningar. Med hjälp av solcellsanläggningar, marklagerteknik och bergvärmepumpar är redan flera byggnader i stort sett självförsörjande på energi. Ett exempel är Hus Vänern i Karlstad, vinnare av Stora Samhällsbyggarpriset 2009, som med marklagerteknik samlar värme och kyla i 35 uppborrade hål, 200 meter ner i marken. – En tredjedel av vårt fastighetsbestånd består av laboratorier, vars verksamheter är mycket energikrävande. Det innebär att vi endast kan minska den totala energianvändningen till en viss gräns. Därför är en fortsatt utveckling av tekniska lösningar som ska göra byggnaderna självförsörjande på energi ett högprioriterat område för oss, säger Mikael Lundström. Övriga hållbarhetsstrategier Akademiska Hus arbetar även inom andra områden för att minska sin miljöpåverkan. Förutom att minska andelen köpt energi har företaget en strategi för att minska den totala energianvändningen. I den ingår ett program för hur Akademiska Hus tillsammans med sina kunder kan spara energi samt hur företaget ska fortsätta utvecklingen av tekniska lösningar som minskar byggnadernas energibehov.