Göteborgs studenter gör upp i Akademiska Rodden

Lördagen den 13 september gör Göteborgs studenter upp om vem som har de bästa roddarna. Då drabbar närmare 60 roddarlag från Göteborgs universitet och Chalmers Tekniska Högskola samman i Sveriges största roddtävling, Akademiska Rodden.

Akademiska Rodden har sin förebild i de klassiska roddtävlingarna mellan Oxford och Cambridge. Närmare 300 studenter och anställda från Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola deltar i tävlingen.

Lagen tävlar i en så kallad inriggad fyra, en klassisk båt med träskrov, som framförs av fyra roddare och en styrman. Banan är ca 300 meter lång och är förlagd till Rosenlundskanalen vid Fiskekyrka.

- Akademiska Rodden är en del i studentstaden Göteborg, och det är kul att se så många deltagare från olika delar av våra två lärosäten i staden, säger Gustav Öberg, ordförande i Göteborgs Förenade Studentkårer, GFS.

Tävlingarna startar kl. 09.30 med final ca kl. 15.00. Roddare och publik kommer under dagen att underhållas av studentorkestern Tongångarne och förbundet Unga Forskare. Speaker är Erik Blix.

Bakom Akademiska Rodden står Akademiska Hus, Göteborgs Förenade Studentkårer och Mölndals Roddklubb.