Akamai lanserar nytt utbud inom mobilt internet

Ger bättre prestanda för mobila webbplatser och -applikationer

Akamai, en ledande molnplattform för att tillhandahålla säkra, högpresterande användarupplevelser var som helst och på vilken enhet som helst, har lanserat två nya mobila erbjudanden. Dessa nyheter syftar till att hjälpa företag på nätet att ge bästa möjliga upplevelse för användare som nyttjar deras webbplatser och applikationer från mobila enheter. Enligt ITU:s uppskattning (2011) finns det 1,2 miljarder aktiva abonnemang på mobilt bredband i världen – motsvarande hos 17 procent av världens befolkning – och antalet abonnemang på mobilt bredband har under de senaste fyra åren ökat med 45 procent årligen. Men samtidigt som de mobila enheternas kapacitet har utvecklats och mognat har många organisationer fått kämpa med att leverera mobila upplevelser som är tillräckligt bra för att uppfylla användarnas förväntningar. Hög latens kan ge upphov till fördröjningar, webbplatser och applikationer som låser sig och andra problem som försämrar användarupplevelsen och inverkar negativt på lojaliteten till varumärket.

Aqua Mobile Accelerator är en av Akamais nylanserade tjänster, utformad just för att hjälpa företag på nätet att erbjuda en väsentligt bättre användarupplevelse för mobilwebbplatser och -applikationer. Aqua Mobile Accelerator förenar många olika prestandaförbättringar som har utvecklats för att underlätta de inneboende utmaningar som leverantörer av innehåll ställs inför när de ska leverera till mobila enheter i nätverk som lider av oförutsägbara nätverksförhållanden, varierande latens och paketförluster.

”Företag måste vara förberedda på att deras kunder, anställda och partners vill ha tillgång till webbplatser och applikationer när som helst, var som helst och från vilken enhet som helst”, säger Lydia Leong, Research Vice President på Gartner. ”Mobila enheter har begränsad processorkraft och är anslutna till nätverk som ofta har höga och oförutsägbara latensnivåer. Därför innebär de en särskild utmaning, och ger upphov till ett växande intresse på marknaden för optimeringsteknologier, vare sig de tillämpas på mobilt innehåll och mobilapplikationer eller på mobilnätverk.”

Verktyget Mobitest är en unik teknologi som kan mäta webbsidors laddningstider på många av de mest populära mobila enheterna idag. Det ger detaljerad prestandainformation om såväl totala som individuella laddningstider. Det är också utformat för att ta skärmdumpar under tiden som sidor laddar, samt visa en video som visualiserar laddningen av sidan. Mobitest är ett testprogram för slutanvändare byggt med öppen källkod som är utformat för prestandajämförelser av mobilwebbplatser. Det är utvecklat av Blaze Software Inc., en leverantör av optimeringsteknologi för frontsystem (FEO) som förvärvades av Akamai i februari 2012.

Genom att Mobitest finns tillgängligt som en gratis hostad tjänst på www.akamai.com/mobitest samt som en testklient med öppen källkod är det möjligt att utvärdera och leverera förbättrad prestanda till många olika sorters grupper av mobila användare. Det gör att organisationer bättre kan förstå hur lång tid det tar att ladda deras mobilwebbsidor på en verklig enhet, över ett verkligt mobilt nätverk. Akamai har tillgängliggjort källkoden med en open source-licens, så att testprogram kan köras på iOS-, Android- och Blackberry-enheter. På så vis kan användare göra mätningar på sina egna enheter och inom sina egna interna nätverk – utöver att tjänsten görs fritt tillgänglig för samhället.

För mer information:

Aqua Mobile Accelerator: http://www.akamai.com/html/about/press/releases/2012/press_032012_2.html

Mobitest:http://www.akamai.com/html/about/press/releases/2012/press_032012.html

Presskontakt: Susan Rose, Tfn 46 73 300 30 10. E-post: susan@susanrose.se

Akamai: Per Sterner, Regional Sales manager Nordic, 0703 64 23 00

Akamai är den marknadsledande molnplattform, vilken hjälper företag att lämna användarupplevelser med höga prestanda och god säkerhet på valfri enhet, varsomhelst. Akamais Intelligent Platform™ är hjärtat i företagets lösningar. Den ger omfattande räckvidd, oöverträffad tillförlitlighet, säkerhet, visibilitet och expertis som ingen annan kan erbjuda. Akamai tar bort komplexiteten i att ansluta till den allt mer mobila värld, med stöd 24/7 för konsumenternas efterfrågan samt ger företagen möjlighet att dra nytta av molnet på ett säkert sätt. Ta reda på mer om hur Akamai skyndar på innovationsprocessen i vår hyperanslutna värld genom att besöka www.akamai.com och följa blogs.akamai.com eller @Akamai på Twitter.

Taggar:

• Akamai

Snabbfakta

Akamai lanserar Aqua Mobile Accelerator och Mobitest; två tjänster som ska hjälpa företag på nätet att erbjuda en väsentligt bättre användarupplevelse för mobilwebbplatser och -applikationer.