Så här var tillståndet på internet första kvartalet 2011

Akamais, som driver närmare 30 procent av all världen webbtrafik, har kommit med sin senaste rapport över tillståndet på Internet. Den visar att Lyse i Norge är Europas snabbaste stad. Rapporten redogör för den globala internetpenetrationen, attacktrafiken och konsumtionen av data via bredband för fjärde året i rad. Fler än 584 miljoner unika IP-adresser hade kontakt med Akamais plattform under första kvartalet 2011. Medelanslutningshastigheten globalt visade en årlig ökning med 23 %, till 2,1 Mbps. Akamai kommer också med ett nytt verktyg för datavisualisering som spårar historiska trender.

Akamai Technologies, Inc. (NASDAQ: AKAM), världsledaren inom optimering av molntjänster, presenterar sin rapport ”Tillståndet på Internet” för första kvartalet 2011. Genom att utnyttja information man erhållit från sitt globala nätverk, som överför mellan 15-30 procent av hela världens webbtrafik kan Akamai redogöra för viktig statistik om internet, så som områden med de snabbaste respektive långsammaste anslutningarna i världen, attackers ursprung och var i världen mobiltelefonnäten håller bästa prestanda. (Notering: se bifogad statistik som visar på trender under tre år.)

Då rapporten ”Tillståndet på Internet” nu är inne på sitt fjärde år av kvartalsrapporter, har Akamai lanserat ett nytt verktyg för datavisualisering som visar geografiska trender för flera olika uppmätta värdekategorier. Med detta verktyg kan användaren skapa och ladda ned grafer som visar medelanslutningshastigheter, toppvärdena för dessa och penetrationen för bredband med olika kapaciteter. Dessutom kan detta webbaserade verktyg på ett snabbt, enkelt och anpassningsbart sätt visa trender för data som fångats sedan början av år 2008.

Viktiga punkter i Akamais rapport från första kvartalet 2011:

Internetpenetration

Under första kvartalet 2011 tog fler än 584 miljoner unika IP-adresser från 237 länder och regioner kontakt med Akamais internetplattform. Det är 5,2 procent fler IP-adresser än under fjärde kvartalet 2010 och en ökning med 20 procent jämfört med första kvartalet förra året.

Precis som i rapporten från förra kvartalet, stod de tio aktivaste länderna och regionerna för 70 procent av den totala mängden IP-adresser, vilket betyder att majoriteten av världens IP-adresser finns inom en proportionerligt väldigt liten del av världen. I rapporten säger vi välkommen till Italien som ett av världens aktivaste länder, med sin 11-procentiga kvartalstillväxt. Å andra sidan föll Kanada bort från tio-i-topplistan.

Mobil konsumtion och anslutning

Under första kvartalet 2011 varierade medelanslutningshastigheten för alla kända mobiloperatörer i världen från toppvärdet 6 Mbps ned till 163 kbps. Man kan också se att en operatör i Polen är den som ger den högsta medelanslutningshastigheten under första kvartalet 2011. Denne knuffar därmed ned förra kvartalets grekiske ledare till andra plats.

Konsumtionssiffrorna visar att användarna hos sju procent av de mobila leverantörerna under första kvartalet 2011 konsumerade i medeltal 1 GB data per månad från Akamais plattform. Användarna hos 73 procent av de undersökta leverantörerna konsumerade i medeltal 100 MB från Akamai, och de kvarvarande 20 procenten konsumerade mindre än 100 MB.

Akamai annonserade nyligen ett partnerskap med Ericsson och ett resultat av detta är att rapporten nu innefattar data som samlats in av denne tillverkare. Den totala mobiltrafiken som Ericsson mätt upp uppvisade 130 procents tillväxt under första kvartalet och är nu dubbelt så omfattande som rösttrafiken.

Attacktrafik

Rapportens senaste resultat visar en del betydande förändringar i källorna till attacktrafiken under första kvartalet. Kanske märkvärdigast är att Burma kom in på listan för första gången och samtidigt hamnade på första plats genom att skapa 13 procent av attacktrafiken under perioden. Bland de övriga förändringarna ser vi att USA gått upp från 5:e till 2:a plats och står nu för 10 procent av den globala attacktrafiken.

Ryssland föll ned till 4:e plats och stod för 7,7 procent av attacktrafiken, från 10 procent under förra kvartalet.

När det gäller attacktrafik från mobila nätverksleverantörer låg Italien kvar på en topposition, ansvarigt för 25 procent av attacktrafiken under första kvartalet.

Världens 100 snabbaste städer

Under första kvartalet 2011 visade analysen av världens 100 snabbaste städer vad gäller medelanslutningshastigheter, följande:

• Städerna i Asien dominerar listan, däribland 61 städer i Japan, fem i Sydkorea, samt Hongkong.
  • Lyse i Norge är Europas snabbaste stad (plats 33 av 100).
  • 18 städer i USA kom in på listan, och Riverside i Kalifornien är snabbast i USA (plats 39 av 100).

Att komma ifrån smalbandet

När man studerar världens smalbandsanslutningar (anslutningar mot Akamai med kapaciteter under 256 kbps) visar rapporten att mängden smalband har minskat med 15 procent under första kvartalet. Bara 3,3 procent av alla anslutningar mot Akamai höll smalbandshastighet. Frankrike låg i ledningen med den lägsta mängden smalband, 0,3 procent.

Om Akamais rapport ”Tillståndet på Internet”

Akamais kvartalsrapport ”Tillståndet på Internet” baseras på data insamlat från Akamais globala internetplattform, som står för så mycket som 30 procent av all webbtrafik, med servrar i 650 städer i 72 länder, och finns installerat inom cirka 1000 av Internets viktigaste nätverk.

Vill du veta mer, och ladda ned alla tidigare rapporter, besök www.akamai.com/stateoftheinternet.

Vill du ladda ned siffermaterialet i rapporten från första kvartalet 2011, kan du besöka:

Presskontakt: Susan Rose, Tfn +46 73 300 30 10. E-post: susan@susanrose.se

Akamai: Per Sterner, Regional Sales manager Nordic, 0703 64 23 00

Akamai levererar marknadsledande, molnbaserade tjänster för optimering av innehåll och applikationer på Internet och mobilt, HD-video och säker e-handel. Akamais globala plattform håller på att förändra ”molnet” till att bli en bättre plats att sprida information, underhållning, reklam, ekonomiska transaktioner och samverkan på, genom att kombinera omfattande distribuerad, energieffektiv databehandling och intelligent programvara. Om du vill veta hur världens största företag bär sig åt för att optimera sin verksamhet i molnet, besök www.akamai.com och följ @Akamai på Twitter.

Taggar:

• Akamai