Beslut vid årsstämma

Vid dagens årsstämma i Akelius Residential Property AB har beslut fattats om bland annat vinstutdelning, nyemission, bemyndigande om nyemission av preferensaktier och om ändring av styrelsens sammansättning. Stämman beslutade således

att fastställa bolagets resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning;

att i enlighet med styrelsens förslag lämna vinstutdelning med högst 20 kronor per preferensaktie. Med beaktande av det bemyndigande som getts styrelsen enligt nedan att emittera nya preferensaktier kan som mest 496 712 120 kronor komma att delas ut till preferensaktieägare. Utdelningen ska fördelas på fyra utbetalningar om 5 kronor per preferensaktie vid respektive utdelningstillfälle. Som avstämningsdagar för preferensaktier beslutades den 4 maj 2016, den 5 augusti 2016, den 4 november 2016 och den 3 februari 2017;

att i enlighet med styrelsens förslag lämna vinstutdelning med 1,75 kronor per stamaktie eller totalt 5 044 767 000 kronor;

att bevilja ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och den verkställande direktören;

att styrelseordföranden ska erhålla 500 000 kronor och övriga ledamöter 300 000 kronor i styrelsearvode. Arvode utgår inte till ledamot som anställd i koncernen;

att arvode till det registrerade revisionsbolaget ska utgå enligt godkänd räkning;

att styrelsen ska bestå av fem ordinarie ledamöter utan suppleanter;

att bolaget oförändrat ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor;

att välja om Leif Norburg som styrelsens ordförande, Pål Ahlsén, Staffan Jufors och Igor Rogulj som ledamöter och att välja in Roger Akelius som styrelseledamot. Detta innebär att Anders Janson och Michael Brusberg lämnar styrelsen. Michael Brusberg lämnar även sin post som vice VD i bolaget;

att i enlighet med styrelsens förslag öka bolagets aktiekapital genom nyemission av 48 045 400 stamaktier till en teckningskurs om 84 kronor per aktie. Överkursen om sammanlagt 4 006 986 360 kronor ska överföras till bolagets överkursfond. Rätt att teckna aktierna tillkommer med företrädesrätt aktieägare som på avstämningsdagen, den 22 april 2016, är registrerade stamaktieägare. Styrelsen har bemyndigats att besluta att aktierna får betalas genom kvittning om styrelsen finner det lämpligt och det kan ske utan skada för bolaget eller dess borgenärer;

att i enlighet med styrelsens förslag bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen fram till årsstämman 2017, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av sammanlagt högst 6 000 000 preferensaktier.

Stockholm, 2016-04-15

VD och Koncernchef

076-807 97 02

Denna information är sådan som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt 15 kap 6 § 3 punkten lagen om värdepappersmarknad.