Delårsrapport 2014, januari till september

Akelius starkare än någonsinn

Resultat före skatt uppgick till 890 miljoner kronor.

Hyresintäkter för jämförbara fastigheter ökade med 3,8 procent, driftsöverskottet med 6,1 procent. Bostäder i storstäder och uppgradering förklarar tillväxten.

Under perioden ökade fastigheternas värde med 1 187 miljoner kronor, vilket motsvarar 2,7 procent.

Köp av fastigheter uppgick till 5 669 miljoner kronor.

Fastigheter såldes för 1 050 miljoner kronor, 12 procent högre än verkligt värde vid årets början.

Marknadsvärdet på fastigheterna ökade till 52 miljarder. Knappt hälften finns utanför Sverige.

Under perioden emitterades preferensaktier för totalt fyra miljarder och stamaktier för två miljarder. Preferensaktierna är noterade på Nasdaq First North.

Soliditeten har ökat till 42 procent, högsta i Akelius historia. Belåningsgraden har sjunkit till 47 procent.

Högre driftsöverskott, lägre snitträntor och högre soliditet har ökat räntetäckningsgraden från 1,2 till 1,6.

VD Pål Ahlsén: Efterfrågan på våra preferensaktier vid vår andra emission var åter stor. Vi erbjöds tio miljarder kronor av marknaden, tog emot tre miljarder. Pengarna kommer att användas till cherry picking av bostäder i storstäder och uppgradering för bättre boende. Nära 30 procent av våra lägenheter är nu uppgraderade. Under året har vi tillträtt eller tecknat bindande avtal om köp i 59 transaktioner för totalt 9,4 miljarder. Akelius växer och är idag ett starkare bolag än någonsin.

Stockholm, 24 november 2014

Taggar: