Fler glassar med färre tillsatser – test av 53 sorter

Antalet tillsatser i vaniljglass har minskat de senaste fem åren. Men många glassar innehåller fortfarande ett batteri med E-nummer.

Äkta vara har granskat innehållet i 53 sorters vaniljglass på den svenska marknaden, i stort sett alla vi har kunnat hitta. När vi gjorde motsvarande test 2013 var 8 av de 38 ingående glassarna tillverkade utan tillsatser. Vid årets granskning hittade vi hela 14 tillsatsfria sorter, vilken är en ökning med fem procentenheter sett till det totala antalet glassar i de båda testen. Glassarna utan tillsatser utgör nu en dryg fjärdedel av det totala antalet granskade sorter.

Flest tillsatser i Triumfglass
Det finns dock fortfarande flera glassar som innehåller många tillsatser. Flest i årets granskning innehöll Triumfglassskopglass Bella Italia gelato vaniglia, med hela sex stycken. Förutom en rad konsistensmedel har även två olika färgämnen använts för att ge glassen en mer gul-orange ton.

Se hela testet här >>

Äkta vara Sverige
info@aktavara.org

Äkta vara är en konsumentförening som jobbar för mat utan tillsatser. Läs mer på www.aktavara.org.

Om oss

Den ideella föreningen Äkta vara bildades 2006. Föreningen driver konsumentsajten www.äktavara.org med nyheter, livsmedelsguider och bloggar. Äkta vara har även en livsmedelsmärkning som en service till de konsumenter som vill undvika tillsatser och industriella ingredienser. Läs mer om märket på www.ä-märket.se.