Ostar får Äkta varas märkning

Äkta vara har slutit avtal med företaget Svensson & Falk om Ä-märkning av ostar. Svensson och Falk är ett relativt nystartat företag som vill sprida fler ekologiska produkter av hög kvalitet. För närvarande finns tre varianter av ekologiska ostar som är godkända av konsumentföreningen Äkta vara: en fårost och en getost, båda av fetaosttyp och en delikatessost av fårmjölk. Och fler är att vänta.

De ostar som nu blir Ä-märkta kommer från Bulgarien, som liksom Grekland har en lång tradition av att göra vitost. Det bulgariska jordbruket förblev under sovjettiden rätt oförändrat och bibehölls därför ”naturligt ekologiskt” av ekonomiska skäl. Också förädlingen har i stort sett har bevarats i sitt ursprungliga, okonstlade skick, berättar företaget. Getosten består av getmjölk och fårosten av fårmjölk, inte blandningar som annars är vanligt.

Varför vill ni Ä-märka era produkter?

– Våra produkter består enbart av rena naturprodukter. Inga konstiga tillsatser utan det är den rena smaken av fårost respektive getost som gäller. Därför har vi sett ”Äkta vara” som en bra märkning där konsumenten enkelt kan se att produkterna har framställts av enbart naturliga råvaror, säger Bernt Svensson på Svensson & Falk.

Ä-märket, som är den oberoende konsumentföreningen Äkta varas märkning för konsumenter som vill undvika tillsatser i maten. Äkta vara vill underlätta för dem att göra medvetna val när de står i butiken. Det är inte ovanligt med tillsatser i ost, även om det sällan förekommer i den här typen av ost. Däremot förekommer det många efterapningar. I Bulgarien har man tillverkat vit ost i minst 2000 år.

– Den här osten är tillverkad på ett traditionellt sätt och med traditionella metoder och ingredienser. Det känns extra roligt att vi nu kan få Ä-märket på produkter som kommer från mindre tillverkare och lyfta fram ett land som Bulgarien, säger Björn Bernhardson, ordförande för konsumentföreningen Äkta vara.

Ä-märkningen på produkterna kommer att dyka upp i butiker under året vartefter man trycker nya förpackningar, men de går förstås att köpa redan nu.

Här är en lista på återförsäljare>>

Om oss

Den ideella föreningen Äkta vara bildades 2006. Föreningen driver konsumentsajten www.äktavara.org med nyheter, livsmedelsguider och bloggar. Äkta vara har även en livsmedelsmärkning som en service till de konsumenter som vill undvika tillsatser och industriella ingredienser. Läs mer om märket på www.ä-märket.se.