Tillverkaren av Årets matbluff: "tryffelbearnaise går inte att göra"

Report this content

I Tv4 Nyhetsmorgon försvarar sig tillverkaren av Årets matbluff, Kavli, konstigt nog med att det inte går att göra den sås som de utlovar.

"Vinnaren" presenterades i Tv4 Nyhetsmorgon, där tillverkaren av Eriks Bearnaise tryffel svarade på utmärkelsen genom att säga att de inte tycker att de vilseleder konsumenten. Dessutom säger de att det inte går att göra en massproducerad tryffelsås med riktig tryffel, för då skulle den inte smaka tryffel (se klippet här).

Säger emot sig själva
Ändå är det just det som de vill få konsumenten att tro att de gör. Ingenstans på förpackningen står det att tryffelsmaken huvudsakligen kommer från ett syntetiskt aromämne. Det enda som nämns är den mikroskopiska mängden vit tryffel, mindre än ett hundradels gram, som enligt de själva alltså nästan inte smakar någonting. Även i pressmeddelandet vid lanseringen skryter de med att den är "gjord på äkta tryffel", trots att smaken huvudsakligen kommer från det kemiskt framställda ämnet 2,4-Ditiapentan.

– Kavli borde ta till sig av den kritik som tusentals svenska konsumenter för fram om att denna sås faktiskt vilseleder, säger Äkta vara ordförande Björn Bernhardson.

Fler kommentarer och mer information om utmärkelsen finns i vårt tidigare pressmeddelande.

Björn Bernhardson
Ordförande och verksamhetsledare
bjorn@aktavara.org

Ivar Nilsson
Redaktör
ivar@aktavara.org

Den ideella föreningen Äkta vara bildades 2006. Föreningen driver konsumentsajten www.äktavara.org med nyheter, livsmedelsguider och bloggar. Äkta vara har även en livsmedelsmärkning som en service till de konsumenter som vill undvika tillsatser och industriella ingredienser. Läs mer om märket på www.ä-märket.se.