Aktia Abp: Utfall och utbetalning av aktiebelöningsprogram för förtjänstperioden 2011-2012

Aktia Abp
Börsmeddelande

15.3.2013 kl. 11.30

Utfall och utbetalning av aktiebelöningsprogram för förtjänstperioden 2011-2012

Aktia Abp införde 2011 ett nytt aktiebelöningsprogram för koncernens nyckelpersoner. Aktiebelöningsprogrammets första förtjänstperiod 2011–2012 löpte till ända 31.12.2012. Förtjänstkriterierna för ifrågavarande period utföll till 100 % och gav nyckelpersonerna fullt utfall för perioden. Ersättningen utbetalas med beaktande av aktiebelöningsprogrammets villkor och Finansministeriets förordning om uppskjuten ersättning så att en del av belöningen utbetalas 2013 medan resterande belöning utbetalas i tre rater under de tre följande åren. Varje utbetalning beläggs med en väntetid.

Aktia Abp:s styrelse har 14.3.2013 beslutat att avyttra 56 528 egna Aktia A-aktier för verkställande av utbetalningen av aktiebelöningen 2013. Aktierna avses avyttras 20.3.2013 genom börshandel mot vederlag till nyckelpersonerna.

För mera information om aktiebelöningsprogrammet, se Aktias årsredovisning 2012 sid. 11.

AKTIA ABP

Ytterligare information:
Koncernjurist Mia Bengts, tel. 010 247 6348

Nasdaq OMX Helsinki
massmedier

Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på 1 000 personer på 60 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.fi