Aktia Bank Abp inleder förvärv av egna aktier

Aktia bank Abp
Börsmeddelande
11.8.2015 kl. 12.00

Aktia Bank Abp:s styrelse har idag beslutat att utnyttja det av ordinarie bolagstämman 13.4.2015 beviljade bemyndigandet att besluta om förvärv av egna aktier för att användas för bolagets aktiebelöningsprogram och/eller arvodering av ledamöter i bolagets förvaltningsorgan. Förvärvet av egna aktier inleds tidigast 12.8.2015 och avslutas senast vid utgången av ordinarie bolagsstämman 2016.

Med stöd av bemyndigandet har styrelsen beslutat förvärva sammanlagt högst 120 000 aktier serie A, vilket motsvarar ca 0,27 % av antalet för närvarande utestående aktier serie A.

Aktierna förvärvas i en eller flera omgångar med bolagets fria egna kapital och med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till bolagets egna aktier i offentlig handel på NASDAQ OMX Helsinki Oy till det marknadspris som råder vid tidpunkten för förvärvet. Aktierna förvärvas och betalas i enligt med NASDAQ OMX Helsinki Oy:s och Euroclear Finland Ab:s regler.

För närvarande innehar Aktia Bank Abp 22 112 Aktia A-aktier.

Jussi Laitinen
verkställande direktör

Tilläggsinformation: Koncernjurist Mia Bengts, tel: 010 247 6348

Distribution:
massmedier

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling.­ Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på 900 personer på 50 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.fi www.aktia.com