Aktia Bank Abp:s styrelses sammansättning och arvodering 2016

Ändring av styrelse/ledning/revisor
9.12.2015 kl. 9.00

Aktia Bank Abp:s förvaltningsråd har 8.12.2015 valt styrelse och fastställt styrelsearvodena för kalenderåret 2016.

Förvaltningsrådet beslöt att antalet styrelseledamöter ökas och fastställs till nio.

Förvaltningsrådet beslöt att återvälja nuvarande styrelseledamöterna Sten Eklundh, Kjell Hedman, Catharina von Stackelberg-Hammarén, Arja Talma, Dag Wallgren och Nina Wilkman. Till nya ledamöter i styrelsen valdes ekonomie doktor Christina Dahlblom (37), VD för och ägare av Dahlblom & Sparks Oy, ekonomie magister Stefan Damlin (47), VD för Wärtsilä Finland Ab, och ekonomie magister Lasse Svens (53), skattmästare för Stiftelsen för Åbo Akademi. Därtill utsågs styrelsens nuvarande ordförande Dag Wallgren till styrelsens ordförande och nuvarande vice ordförande Nina Wilkman till styrelsens vice ordförande.

Mandatperioden för de valda styrelsemedlemmarna är kalenderåret 2016 med undantag för Christina Dahlblom vars mandatperiod är 1.4-31.12.2016.

I syfte att rekrytera erforderlig kompetens till styrelsen och bibehålla den föreslår presidiet att årsarvodet till styrelseledamöterna höjs med 5 % mot bakgrund av det ökade ansvar och de begränsningar som uppdraget som styrelseledamot i ett kreditinstitut för med sig. Årsarvode föreslås således utgå enligt följande:

Styrelseordförande                61 200 €/år      (2015: 58 300)

Vice ordförande                     34 650 €/år      (2015: 33 000)

Styrelseledamot                    27 140 €/år      (2015: 25 850)

Förhöjningen föreslås i sin helhet erläggas i form av Aktia A-aktier så att 40 (2015: 35) % av årsarvodet erläggs i form av A-aktier. Mötesarvodet föreslås hållas oförändrat, dvs. 500 €/bevistat möte och 1 000 €/utskottsmöte för utskottsordförande.

Närmare information om Aktia Bank Abp:s styrelse och arvoden finns på www.aktia.com>Ledning och förvaltning.

AKTIA BANK ABP

Ytterligare information: