Aktia Bank och Skärgårdssparbanken har undertecknat ett slutligt avtal om samgående

Börsmeddelande
30.10.2013 kl. 16.50

Aktia Bank Abp och ägarna till Skärgårdssparbanken Ab har undertecknat ett slutligt avtal om samgående mellan Skärgårdssparbanken och Aktia Bank, varom en avsiktsförklaring offentliggjordes i Aktia Banks börsmeddelande 6.8.2013. Efter att erforderliga tillstånd erhållits verkställdes transaktionen genom att Skärgårdssparbankens ägare sålde alla aktier i Skärgårdssparbanken till Aktia Bank. Skärgårdssparbanken fungerar därefter som Aktia Banks dotterbolag och kommer så snart som möjligt att fusioneras in i Aktia Bank. Fusionen beräknas bli verkställd under första halvåret 2014.

Vederlaget vid affären är 6,9 miljoner euro, efter att Skärgårdssparbanken innan överlåtelsen delat ut en extra dividend till ett belopp om 2,3 miljoner euro till sina gamla ägare. Vederlaget erläggs i kontanter. Det totala vederlaget kan, inklusive en eventuell tilläggsköpeskilling, stiga till ett belopp som maximalt motsvarar Skärgårdssparbankens substansvärde under förutsättning att erforderlig resultatförbättring uppnås under de kommande tre åren.

Transaktionen beräknas ha en neutral inverkan på Aktia Banks resultat och övriga nyckeltal.

I överenskommelsen ingår även de i börsmeddelandet 6.8.2013 omnämnda villkoren angående säljarnas förbindelse att köpa aktier i Aktia Bank och köparens förbindelse att vid behov emittera aktier till säljarna.

AKTIA BANK ABP

Verkställande direktör Jussi Laitinen, tfn 010 247 6250

Distribution:
Nasdaq OMX Helsinki Oy
Centrala massmedier

Kort om Aktia:
Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på 1 000 personer på kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.fi