Aktia Bank och Vörå Sparbank har undertecknat ett föravtal om samgående

Börsmeddelande
24.10.2013, kl. 9.30

Aktia Bank och Vörå Sparbank har undertecknat ett föravtal om samgående

Aktia Bank Abp och Vörå Sparbank har undertecknat ett föravtal om samgående som är avsett att verkställas genom en överlåtelse av Vörå Sparbanks affärsverksamhet till Aktia Bank. Det skuldfria värdet på Vörå Sparbanks affärsverksamhet beräknas i transaktionen uppgå till cirka 11 miljoner euro. Transaktionen beräknas ha en neutral inverkan på Aktia Banks resultat och övriga nyckeltal.

Ingående av slutligt avtal och verkställandet av transaktionen är bland annat beroende av att Finansinspektionen godkänner transaktionen och övriga sedvanliga avtalsvillkor. Parternas avsikt är att ingå slutligt avtal om samgående före utgången av 2013 och transaktionen förväntas verkställas under första halvåret 2014.

Vörå Sparbank, som i samband med transaktionen ombildas till en stiftelse, kommer med en del av köpesumman att köpa ca 1 % av Aktia Banks aktier på marknaden under en period fram till 28.2.2015.

Vörå Sparbank har ca 4 300 kunder, en affärsvolym på drygt 90 miljoner euro, en primärkapitalrelation på över 30 % samt 9 anställda som övergår som s.k. gamla arbetstagare till Aktia Bank.

• Genom en samgång med Vörå Sparbank stärker Aktia Bank sin strategiska position i Österbotten. Vörå Sparbank har 90 verksamhetsår bakom sig och är en välskött och solid bank, konstaterar Aktias verkställande direktör Jussi Laitinen.
  • Vi ser en samgång med Aktia Bank som det bästa alternativet som står till buds med tanke på de utmaningar den kommande branschregleringen kombinerat med det rådande allmänna marknadsläget ställer på små aktörer i finansbranschen. Via en samgång med Aktia Bank förblir det kapital som genererats lokalt sedan starten kvar på orten, säger Vörå Sparbanks verkställande direktör Jan Björklund.

AKTIA BANK ABP

Mera information:
Jussi Laitinen, verkställande direktör, Aktia Bank Abp, tfn 010 247 6250
Jan Björklund, verkställande direktör, Vörå Sparbank, tfn 050 601 65

Nasdaq OMX Helsinki
massmedier

Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktia Banks verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias Banks ca 300 000 kunder betjänas av en personal på 1 000 personer på 57 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia Bank finns på www.aktia.fi

Kort om Vörå Sparbank
Vörå Sparbank är en självständig sparbank med f.d. Vörå kommun och Vörå skärgårdsdel som sitt egentliga verksamhetsområde. Banken inledde sin verksamhet år 1924. Bankens kundkrets består i huvudsak av privatkunder, lantbruksföretagare och småföretag.