Aktia etta bland de finländska kapitalförvaltarna

30.10.2013

Aktias kapitalförvaltningstjänster till institutionella kunder har andra året i rad valts till högklassigast i Finland. Investerarna värdesätter speciellt tydligheten i Aktias investeringsfilosofi, Aktias marknadssyn och fondanalys samt kundservicens kvalitet. Undersökningen genomfördes av Scandinavian Financial Research (SFR), som intervjuade över 90 institutionella investerare.

Enligt undersökningen är den avkastning som kapitalförvaltaren skapar åt kunderna fortfarande den viktigaste mätaren för framgångsrik kapitalförvaltning. Kapitalförvaltning uppfattas emellertid som en helhetsservice som inte enbart består av portföljförvaltning. Därför ökar också kundservicens och stödtjänsternas betydelse.

- Priset värmer oss speciellt mycket i år då räntemarknaden har varit ytterst utmanande. Det är glädjande att märka att våra kunder litar på oss också i krävande marknadsförhållanden, att de uppskattar vår konsekventa investeringsfilosofi och vårt sätt att värna om kundrelationen. Vår tilltro till kontinuerlig stark tillväxt ökar då vi ser att de institutionella investerarna i allt större grad ser oss som en av de mest betydande kapitalförvaltarna, konstaterar Jetro Siekkinen, vd för Aktia Asset Management som ansvarar för portföljförvaltningen.

Ari Korhonen, vd för Aktia Invest som ansvarar för kundrelationerna och den på öppen arkitektur baserande servicemodellen, konstaterar att Aktias konkurrensfördelar är den framgångsrika portföljförvaltningen och den under ett flertal förändringar beprövade beredskapen att vid sidan av egna produkter erbjuda kunderna kompletterande lösningar enligt öppen arkitektur.

- Kunderna har uppskattat våra satsningar på kundorienterad, högklassig och proaktiv service, säger Korhonen.

Scandinavian Financial Research är ett oberoende forskningsföretag inom finansbranschen vars Investment Services Programme-undersökning täcker såväl kapitalförvaltningsmandat som fondplaceringar. Aktia har klarat sig utmärkt i SFR:s undersökningar av institutionell kapitalförvaltning i flera års tid och kom 2013 andra gången i rad på delad första plats i helhetsbedömningen. Som erkänsla för sina framgångar har Aktia beviljats SFR:s Platinum Award 2013.

- De mest krävande institutionella kunderna och de som det råder störst konkurrens om har igen bedömt Aktias kapitalförvaltning vara högklassigast i Finland.  Alla kunder som äger våra placeringsprodukter drar nytta av vår framgångsrika portföljförvaltning och den höga nivån på vår service, påminner Siekkinen.

AKTIA BANK ABP

Mera information:

Vice verkställande direktör Stefan Björkman, Aktia Bank Abp, tfn 010 247 6595
Verkställande direktör Jetro Siekkinen, Aktia Asset Management Ab, tfn 010 247 6564
Verkställande direktör Ari Korhonen, Aktia Invest Ab, tfn 010 247 7031

Avsändare: