Aktia satsar på tillväxt och köper Elisa Rahoitus

Börsmeddelande
1.7.2016 kl. 13.00

Aktia Bank Abp köper Elisa Oyj:s dotterbolag Elisa Rahoitus Oy, och bolaget övergår i Aktias ägo 1.7.2016. Samtidigt ändras bolagets namn till Aktia Finans Ab. Förvärvet är ett led i Aktias tillväxtstrategi. Därigenom förstärker Aktia sitt kunnande inom mobila betalningar och höjer utvecklingen av tekniska lösningar till en ny nivå.

Den populära tjänsten Elisa Lompakko får ett nytt hem i Aktia. Elisa Lompakko, som lanserades 2012, var den första tjänsten för mobila betalningar i Europa, där penningmeddelandet förmedlades genast från en användare till en annan. Tjänsten fortsätter som förut efter företagsköpet. Elisa Lompakko fungerar som betalningsmedel och med den betalar man behändigt i butiken och tryggt på nätet. Tjänsten fungerar med smarttelefoner och nedladdningen är gratis för registrerade användare. Elisa Lompakko har laddats ner av drygt 120 000 användare.

Enligt sin tillväxtstrategi har Aktia under det senaste året satsat kraftigt framför allt på att hitta nya samarbetsparter och distributionskanaler. Samarbetet mellan Aktia och R-kioski som lanserades i december är ett gott exempel på nya partnerskap. Produkt- och serviceutbudet utvecklas ständigt enligt kundernas behov och önskemål. Tjänsten Elisa Lompakko gör utvecklingen av digitala tjänster på Aktia allt smidigare. Genom den nya tjänsten får Aktias kunder ännu högklassigare service.

Köpesumman på 1 miljon euro netto betalas konant. Företagsköpet har ingen betydande inverkan på Aktia Bank Abp:s resultat eller finansiella ställning.

Mera information:
Carl Pettersson, vice verkställande direktör, Aktia Bank Abp, tfn 010 247 6243

NASDAQ OMX Helsinki Oy
massmedierna

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 350 000 kunder betjänas av en personal på ca 1 000 personer på ca 50 kontor samt via webben och per telefon. Aktias aktier noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mera information om Aktia finns på www.aktia.com