Förslag av Aktia Bank Abp:s nomineringskommitté till ordinarie bolagsstämma 2014

Börsmeddelande
28.1.2014 kl. 15.00

Aktia Bank Abp:s nomineringskommitté föreslår för Aktia Bank Abp:s ordinarie bolagsstämma, som hålls 7.4.2014, att förvaltningsrådsledamöterna Håkan Mattlin, Christina Gestrin, Patrik Lerche, Håkan Fagerström, Jorma J. Pitkämäki, Peter Simberg, Bengt Sohlberg och Mikael Westerback, vilka samtliga står i tur att avgå på ordinarie bolagsstämman 2014, skulle omväljas samt att till nya ledamöter skulle väljas pol.mag. Solveig Söderback, bl.a. styrelseordförande för Aktiastiftelsen i Malax samt agrolog Peter Karlgren, bl.a. styrelseordförande för Houtskärs Sparbanksstiftelse. Samtliga kandidater föreslås väljas för en mandattid på tre år. Antalet ledamöter i förvaltningsrådet föreslås sålunda fastställas till 32.

Nomineringskommittén föreslår att årsarvodena till ledamöterna i förvaltningsrådet skulle höjas med ca 5 % så att årsarvodena avrundat skulle utgå enligt följande:

-                     ordförande, 22 600 euro
-                     vice ordförande, 10 000 euro
-                     medlem, 4 400 euro.

Nomineringskommittén föreslår att den del av årsarvodet (brutto) som förvaltningsrådsledamöterna skall använda för förvärvande av Aktia A-aktier höjs till 30 % (2013: 25 %).

Därtill föreslår nomineringskommittén ett mötesarvode om 500 euro per bevistat möte samt ersättning för rese- och logikostnader samt dagtraktamente i enlighet med statens resereglemente.

Nomineringskommittén föreslår att till revisor skulle väljas CGR-samfundet KPMG Oy Ab med CGR Jari Härmälä som huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn föreslås utgå enligt skälig räkning.

Enligt aktieägarbeslut i Aktia Bank Abp bereder nomineringskommittén förslagen till ledamöter i bolagets förvaltningsråd, revisor/er samt deras arvoden för beslut av ordinarie bolagsstämma. Nomineringskommittén består av representanter för de tre aktieägare som är störst den 1 november kalenderåret före stämman samt förvaltningsrådets ordförande.

AKTIA BANK ABP

Ytterligare information: