Martin Backman utsedd till ny verkställande direktör för Aktia

Ändring av styrelse/ledning/revisor
9.9.2016 kl. 8.30

Aktia Bank Abp:s styrelse har utnämnt Martin Backman (46) till ny verkställande direktör för Aktia.

Backman är diplomingenjör och ekonomie magister med gedigen erfarenhet från ledande befattningar inom kapitalmarknaden både i Finland och i Sverige. Han är för närvarande verkställande direktör för Suomen Teollisuussijoitus Oy.

Jussi Laitinen (60) har verkat som verkställande direktör för Aktia sedan 2008 och har valt att avgå efter att merparten av det av Aktias styrelse utstakade handlingsprogrammet genomförts. Laitinen har framgångsrikt lett banken till en position med stabil resultatgenereringsförmåga och stark kapitalbas.  Detta är en lämplig tidpunkt för en ny verkställande direktör med fokus att förverkliga Aktias tillväxtstrategi att ta över.

- Jag vill tacka Jussi Laitinen för hans tid som verkställande direktör då han målmedvetet och framgångsrikt lett Aktia genom finanskrisen och sedan i en helt ny verksamhetsomgivning med långvarigt lågränteläge och kraftigt ökad reglering. Laitinens ledning har skapat en stabil grund för tillväxt, säger Aktias styrelseordförande Dag Wallgren.

Martin Backman är en modern och stark ledare med lång och dokumenterad erfarenhet av att aktivt driva strategisk utveckling och lönsamhet. Han tillför Aktia det ledarskap och den insikt som banksektorns fortgående förändring förutsätter. Aktias styrelse ser fram emot att Backman ska leda organisationen mot en accelererad och hållbar tillväxt.

- Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot att leda Aktia till en stark tillväxt. I en snabbt föränderlig omgivning bör Aktia kunna anpassa sitt kunderbjudande och sin verksamhetsmodell så att kunders önskemål om såväl personlig betjäning som digitaliserade lösningar kan tillmötesgås, konstaterar Martin Backman.

Martin Backman tillträder som verkställande direktör senast 9.3.2017. Fram till dess fortsätter Jussi Laitinen som verkställande direktör.

Vi bjuder till pressträff i dag kl. 13.00 på Aktias huvudkontor, Mannerheimvägen 14 A, 3 vån. Vid pressträffen medverkar styrelseordförande Dag Wallgren, verkställande direktör Jussi Laitinen och Martin Backman.

Mera information:
Styrelseordförande Dag Wallgren, tfn 040 522 4648

Alla intervjuförfrågningar riktas till kommunikationsdirektör Malin Pettersson, tfn 040 589 7941

Avsändare:
Kommunikationsdirektör, Malin Pettersson, tfn 040 589 7941

Distribution:
Centrala massmedier

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar och tjänster inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 350 000 kunder betjänas av en personal på ca 1 000 personer på 50 kontor samt via webben och telefon. Aktias aktier noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.com