Småsparare tror på fortsatt börsfest!

Aktiespararnas dotterbolag och fondkommissionärsfirma, Aktieinvest FK AB, har genomfört en undersökning bland bolagets kunder som visar att 94 procent tror att börsen fortsätter att stiga under hösten. Man spår att höstens aktievinnare blir gruvbolaget Boliden, samtidigt som höstens förlorare förutspås bli bankkoncernen Swedbank.

– Vi kan se att första halvårets börsutveckling har skapat tilltro till börsen bland småspararna. Fler än nio av tio tillfrågade tror att börsen kommer att fortsätta uppåt under årets andra halvår och fler än sju av tio tror att börsen kommer att stiga mer än 10 procent, säger Andreas Serrander, VD Aktieinvest.

De sektorer som spararna förväntar sig ska gå bäst under hösten är Energi samt Industrivaror och tjänster. Sämst utveckling förväntar man sig i Finans och Fastighet följt av Sällanköpsvaror och tjänster.

– Småspararna tror på fortsatt stark utveckling för råvaru- och gruvbolag. Första halvårets kursvinnare Boliden pekas ut som det kommande halvårets börsvinnare. Swedbanks dystra mediala bild märks tydligt bland spararna. Man tror inte att överraskningarna från Baltikum är över och aktien pekas ut som höstens förlorare, säger Andreas Serrander, VD Aktieinvest.

När det gäller fondsparande förutspår spararna hos Aktieinvest att räntefonder kommer att vara den kategori fonder som ger sämst avkastningen under hösten, samtidigt som tillväxtmarknads- fonderna förväntas ge en fortsatt god avkastning.

Den tillväxtmarknad som man tror kommer att utvecklas bäst under hösten är Kina tätt följt av Indien, samtidigt som de sämsta tillväxtmarknaderna förutspås bli Östeuropa följt av Afrika.

Stockholm 2009-07-01

Svaren baseras på en digital enkätundersökning som genomfördes den 25-29 juni 2009 och skickades ut till Aktieinvest FK AB:s kunder. Antalet respondenter uppgick till drygt 1000 kunder och 84 % av dessa uppgav att de var medlemmar i Sveriges Aktiesparares Riksförbund.

För mer information, kontakta:

08-5065 1738

0708-57 1738

Aktieinvest FK AB är ett helägt dotterbolag till Sveriges Aktiesparares Riksförbund. Som värdepappersbolag, försäkringsförmedlare och pensionssparinstitut står Aktieinvest FK AB under Finansinspektionens tillsyn. Aktieinvest FK AB erbjuder sparande i både fonder, enskilda aktier och färdiga portföljer.

Taggar: