Viktig information har saknats i Josab Q3-rapport pga fel av AktieTorget

Report this content

Till följd av ett förbiseende från AktieTorget har viktig information saknats i Josab International ABs pressmeddelande 151130 avseende bolagets Q3-rapport 2015.

Den 30 november, efter handelsdagens stängning, sände Josab in sin Q3rapport till AktieTorget, för offentliggörande genom AktieTorgets tjänst för nyhetsdistribution. AktieTorgets har följande rutin för offentliggörande av de noterade bolagens delårsrapporter: först skapar AktieTorget ett pressmeddelande, vilket normalt innehåller all brödtext i delårsrapporten till och med (när det finns) VD-ordet. Övrigt innehåll i delårsrapporten, däribland balans- och resultaträkningar, läggs alltså inte in i själva pressmeddelandet. Därefter bifogas, genom länkar på två ställen i pressmeddelandet, hela delårsrapporten i pressmeddelandet. Slutligen offentliggörs pressmeddelandet.

Josabs Q3-rapport innehåller ett stycke benämnt MARKNADSUTVECKLING KINA. Till följd av ett förbiseende kom AktieTorget dock inte att lägga in hela texten under denna rubrik i pressmeddelandet avseende delårsrapporten. (Delårsrapporten var dock på vanligt sätt bifogad pressmeddelandet och innehöll all text.)

Nedan återges texten under rubriken MARKNADSUTVECKLING KINA i sin helhet. Den del av texten som inte fanns med i pressmeddelandets brödtext är markerad med BÖRJAN SAKNAD TEXT och SLUT SAKNAD TEXT.

AktieTorget beklagar det inträffade och vill understryka att felet endast har begåtts av AktieTorget.

MARKNADSUTVECKLING KINA

Som tidigare meddelats har bolagets primära fokus under året varit att bygga upp lokalt förankrade operativa organisationer i Indien samt Kina, vilket har visat sig vara en förutsättning för att kunna etablera sig som en betydande aktör på dessa marknader.

För att påskynda processen har vi, vid sidan av att påbörja organisationsuppbyggnaden i respektive land, även sökt efter lämpliga bolag att förvärva, med syfte att integrera våra verksamheter i dessa. Detta för att skapa förutsättningar att kunna hantera en snabbt eskalerande projektportfölj.

Tack vare vår huvudägares starka finansiella ställning inledde vi, efter en finansieringsutfästelse från ICW, i slutet av förra året diskussioner kring ett förvärv med ett av de ledande ingenjörsbolagen inom vattenrening och biogas sektorn i Norden. Bolaget är marknadsledande i de flesta segment de verkar inom och har även en väl etablerad organisation i Kina. Pga av ett stort intresse för bolaget valde ägare i april månad att genomföra försäljningen via en öppen budgivning på den internationella M&A marknaden. Vi har sedan dess, med DLA samt PWC som legala respektive finansiella rådgivare, deltagit i denna budgivningsprocess.

I juni månad blev vi utan förvarning informerade av ICW att de, pga en eventuell betydelsefull förändring i deras strategiska affärsinriktning, ej längre hade möjlighet att hjälpa oss att finansiera detta förvärv.

Då transaktionen bedömdes att hamna i halvmiljardklassen var bankfinansiering samt nyemission inte ett tänkbart finansieringsalternativ, utan ett intensivt sökande efter en ny extern finansiär påbörjades.

BÖRJAN SAKNAD TEXT Glädjande nog lyckades vi ganska snabbt hitta en ny partner i Kina som åtog sig att finansiera transaktionen, varpå vi kunde fortsätta förvärvsprocessen.

Efter en omfattande due dilligence samt två indikativa bud, som syftade till att gallra antalet budgivare, lämnade vi, som en av få kvalificerade förvärvs-kandidater, för några veckor sedan in vårt slutbud.

Tyvärr så informerade säljaren oss nyligen att det i slutronden inkommit ett bud högre en vårt.
Efter en noggrann utvärdering har vi, tillsammans med våra rådgivare, bedömt att vår budnivå återspeglar en korrekt värdering av bolaget vilket innebär att vi inte kommer höja vårt bud i detta läge. Om inget oförutsett inträffar måste vi tyvärr meddela att sannolikheten för att vi ska genomföra denna transaktion är väldigt låg.

Kostnaden för hela due diligence processen har avtalats att bäras av vår finansieringspartner och kommer således ej påverka bolagets resultat.

Vår strategi är att intensifiera vårt sökande efter ett lämpligt bolag som kan ge oss en genväg till en funktionell organisation i Kina. Vi bedömer möjligheten att genomföra ett framgångsrikt förvärv under första halvan av nästa år som stor då vi i dagsläget har flertalet potentiella kandidater under utvärdering. SLUT SAKNAD TEXT

För mer information, vänligen kontakta AktieTorget på telefon 08-511 68 000 eller via
e-post marknadsmeddelanden@aktietorget.se