• AktivBo/

Bostads- och fastighetsföretagen som har Sveriges högsta Förvaltningskvalitet belönades på Business Arena.

Melin Förvaltnings AB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening och Isidorum stod som vinnare när resultaten från Branschindex Bostäder och Kontor presenterades på Business Arena. Branschindex utgörs av en årlig hyresgästundersökning som mäter Förvaltningskvalitet. Resultaten och utnämningarna baseras helt och hållet på hyresgästernas svar, och i årets mätning tillfrågades över 8000 hyresgäster, spridda över hela Sverige. Förvaltningsenkäten skickades ut till ett urval på upp till 200 hyresgäster per företag för Bostäder och upp till 100 hyresgäster per företag för Kontor.

Branschindex syftar till att ge alla Sveriges bostads- och fastighetsföretag möjligheten att mäta sin förvaltningskvalitet, och på så sätt få fastighetsbranschen som helhet att utveckla sin kundorientering. Vinnare av högsta förvaltningskvalitet för Bostäder (två storleksklasser) och Kontor/Lokaler tillkännagavs på eventets första dag. Prisutdelare var Kicki Björklund, VD SigtunaHem.

AktivBo och Fastighetsnytt står bakom initiativet Branschindex. ”För tredje året i följd genomför vi Branschindex-mätningen och totalt har över 20 000 hyresgäster fått möjligheten att påverka sitt boende eller sin arbetsplats. Utvecklingen går också i rätt riktning och förvaltningskvaliteten har successivt höjts i Sverige, både för Bostäder och för Kontor” – säger Jon Svensson, VD på AktivBo. Johan Zetterstedt, VD på Fastighetsnytt tillägger ”Det som utmärker Branschindex från många andra typer av mätningar är att vi fokuserar enbart på service- och policyfrågor. Områden som alla fastighetsbolag, oavsett situation eller utmaningar, kan förbättra”.

Vinnare Branschindex 2013 – Högsta Förvaltningskvalitet

Melin Förvaltnings AB

(under 2000 lägenheter)

(över 2000 lägenheter)

Isidorum AB

För ytterligare information kontakta AktivBo:

Jon Svensson, VD – (jon.svensson@aktivbo.se / 0733 83 52 59)

Erik Högberg – (erik@aktivbo.se / 0708 23 39 85)

----------------------------------------------------------------

Branschindex

Svaren från de deltagande företagens hyresgäster samlas in genom en oberoende urvalsundersökning och redovisas i ett nationellt årligt index. Detta index baseras på hyresgästernas upplevelser kring service och policy. De bostads- och fastighetsföretag, i olika storleksklasser, som fått högst betyg av sina kunder presenteras på Business Arena, tillsammans med redovisningen av det totala branschresultatet. Övriga företags förvaltningskvalitet publiceras inte. Läs mer på www.branschindex.se.