Sveriges bästa hyresvärdar utsedda på Benchmark Event 2016

Hyresgästerna har sagt sitt och det står nu klart vilka som är Sveriges bästa hyresvärdar!

För elfte året i rad delades fastighetsbranschens prestigefyllda pris, ”Kundkristallen”, ut på Berns Salonger i Stockholm. Det är ett unikt pris där privata och kommunala fastighetsbolag tävlar i service och kvalitet. Alla nomineringar och vinnare är utsedda av hyresgästerna själva.

Kundkristallvinnarna tillkännagavs under Benchmark Event på Berns Salonger, torsdagen den 11 februari 2016. Vinnarna utsågs bland de stora och medelstora företag som under 2015 genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo.

Priserna delas ut till de företag som gjort största förbättringen av sin service under 2015 jämfört med den förra mätningen, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorierna Service, Produkt och Profil. Vinnare utsågs för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser.

Årets Benchmark Event gästades av över 250 deltagare och förutom prisutdelningen innehöll dagen seminarier där Botkyrkabyggen, Olofströmshus, Ikano Bostad och Fastighets AB L E Lundberg var några av talarna.

”Det som gör Kundkristallen så speciell är ju att det är hyresgästerna själva som bestämmer, ingen jury eller kommitté. Vi på AktivBo är stolta och glada över att få vara med på ett hörn och dela ut priser till de som lyckats extra bra i sitt arbete. Syftet med Benchmark Event är att stimulera till erfarenhetsutbyten mellan olika bolag samt att skapa en drivkraft för hela branschen med hjälp av jämförelser. Vi ser också i våra mätningar att branschen har utvecklats och att bostads- och fastighetsföretagen successivt har blivit bättre på förvaltning och service - kommenterar Jon Svensson, VD på AktivBo.”

För ytterligare information kontakta:

För bilder och pressmaterial kontakta:
Linda Pappa, Marknadsassistent AktivBo
linda.pappa@aktivbo.se

AktivBo har sedan starten 1991 arbetat med att stödja fastighetsbolag i deras arbete att bli mer kunddrivna. Genom återkommande kundundersökningar och en kontinuerlig kunddialog samlas hyresgästernas synpunkter in och används som underlag för fastighetsbolagens verksamhetsstyrning. Över 250 bostads- och fastighetsbolag i Sverige, Tyskland och Österrike med tillsammans nära 900 000 lägenheter - mäter och jämför sig med stöd av AktivBo.

Vinnare Kundkristallen | Benchmark Event 2016

HÖGSTA SERVICEINDEX 2015:

Aranäs Fastigheter (500 - 2999 lägenheter)
AB Skövdebostäder (3000 - 8999 lägenheter)
AB Stångåstaden (9000+ lägenheter)

STÖRSTA LYFT SERVICEINDEX 2015:

AB Nykvarnsbostäder och Senäte (500 - 2999 lägenheter)
Wallenstam AB (3000 - 8999 lägenheter)
Hyresbostäder i Norrköping AB (9000+ lägenheter)

HÖGSTA PRODUKTINDEX 2015:

AB Skövdebostäder

HÖGSTA PROFIL 2015:

AB Skövdebostäder

STÖRSTA LYFT SERVICEINDEX LOKALER 2015:

Elof Hansson Fastigheter

HÖGSTA SERVICEINDEX LOKALER 2015:

Aranäs Fastigheter

HEDERSKRISTALLEN:

Fastighets AB L E Lundberg
Motivering: ”Att behandla sina hyresgäster som viktiga prioriterade kunder är en självklarhet för Fastighets AB L E Lundberg. Man genomför kontinuerligt undersökningar och använder kundernas synpunkter på ett föredömligt sätt i verksamhetsstyrningen. Tack vare en extremt hög och jämn kvalitet i hela beståndet, utmärker man sig årligen som ett av Sveriges bästa bostadsföretag.”

Det som gör Kundkristallen så speciell är ju att det är hyresgästerna själva som bestämmer, ingen jury eller kommitté. Vi på AktivBo är stolta och glada över att få vara med på ett hörn och dela ut priser till de som lyckats extra bra i sitt arbete. Syftet med Benchmark Event är att stimulera till erfarenhetsutbyten mellan olika bolag samt att skapa en drivkraft för hela branschen med hjälp av jämförelser. Vi ser också i våra mätningar att branschen har utvecklats och att bostads- och fastighetsföretagen successivt har blivit bättre på förvaltning och service.
Jon Svensson, VD på AktivBo