• AktivBo/

Tyréns och AktivBo vinner upphandling för Framtidenkoncernens hyresgästundersökningar

Tyréns och AktivBo har genom ett samarbete vunnit ramavtalsupphandlingen för hyresgästundersökningar inom de kommunala bostadsbolagen i Göteborg. I ett framgångsrikt koncept med en etablerad enkät i kombination med analyskompetens genomförs en årlig nöjdhetsundersökning bland 35 000 hyresgäster.

Efter att ha genomfört hyresgästundersökningar oberoende av varandra under ett antal år har Framtidens bostadsbolag nu enats kring ett upplägg som ska passa samtliga bolag. Tyréns och AktivBo har båda sedan lång tid tillbaka genomfört några av bolagens undersökningar vilket gjorde att konstellationen passade mycket bra, eftersom Framtidenkoncernen denna gång efterfrågade en etablerad enkät kombinerat med analyskompetens.

- Historiskt har AktivBo varit en aktad konkurrent för oss, men i och med att vår verksamhet har utvecklats delvis åt ett annat håll på senare år såg vi istället möjligheterna i ett samarbete. Genom att kombinera våra kompetenser kan vi leverera mervärde till uppdragsgivaren. AktivBo är dessutom en partner som vi kan hitta nya samarbetsformer med även utanför detta uppdrag berättar Madeleine Eneskjöld, Beteendevetare på Tyréns.

Uppdraget omfattar en årlig nöjdhetsundersökning, med start 2013, av de kommunala bostadsbolagen i Göteborg, med option på genomförande 2014 och 2016. Tyréns är ramavtalsleverantör för uppdraget, medan AktivBo kommer att genomföra och leverera hyresgästundersökningen för Framtidenkoncernens bostadsbolag. Undersökningen, som genomförs under hösten 2013, omfattar totalt 35.000 hyresgäster, vilket är hälften av hela beståndet om 70.000 hushåll.

- Vi är stolta och glada över att Framtidenkoncernen gett oss detta förtroende och är övertygande om att AktivBo och Tyréns tillsammans kommer att leverera högsta kvalitet, både för Framtidens olika bolag, men i synnerhet för ett stort antal av hyresgäster i Göteborg. Tyréns är ett starkt varumärke och en respekterad aktör i branschen. Våra erbjudanden kompletterar varandra riktigt bra och vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete säger Jon Svensson, VD på AktivBo.

Om Tyréns

Tyréns är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. Våra medarbetare skapar lösningar inom stadsbyggnad och infrastruktur för en hållbar samhällsutveckling.

Tyréns har sedan starten 1942 utvecklats till en koncern med 1 300 medarbetare med kontor runtom i landet och i det delägda företaget AKT II i London. Tyréns är stiftelseägt och drivande inom forskning och utveckling. Vi har ett nära samarbete med universitet och högskolor.

Om AktivBo

På AktivBo arbetar vi med att ge bostads- och fastighetsföretag underlag för verksamhetsstyrning i syfte att skapa ett bättre boende, en bättre arbetsplats och nöjdare ägare. Det handlar om att ta reda på vad som är viktigast för hyresgästerna och sedan använda den informationen för att åstadkomma konkreta förbättringar. AktivBos process innehåller ett antal moment där undersökningen utgör en viktig del. En hög svarsfrekvens, resultatredovisning i ett lättarbetat analysverktyg (QlikView) och kontinuerligt stöd i förbättringsarbetet ger resultat.

AktivBo är marknadsledande på kunddriven fastighetsförvaltning. Våra kunder förvaltar idag närmare 600 000 lägenheter, mer än 30 % av alla hyreslägenheter i Sverige. Företaget grundades 1991, har idag 16 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg och Hamburg.