Akzo Nobel investerar 35 miljoner Euro i Asien

Akzo Nobel investerar 35 miljoner Euro i Asien Arnhem, Holland/Singapore den 12 oktober, 2001. Akzo Nobel Surface Chemistry kommer att investera i en ny produktionsanläggning för tensider på Jurong Island i Singapore. Den kommer att täcka upp den ökande efterfrågan på Surface Chemistrys produktion av kvartära ammoniumföreningar och specialtensider. Detta är en investering på ca 23 miljoner Euro, med planerad invigning år 2003. Samtidigt kommer Surface Chemistry att investera 6,5 miljoner Euro för att utöka kapaciteten för fraktionerade fettsyror i Pasir Gudang, Malaysia, samt 5 miljoner Euro för utökad tensidkapacitet i LACO - den japanska joint venture-verksamheten med Lion Corporation. "Även om det nuvarande klimatet för nyinvesteringar är återhållsamt, har vi efter noggrann avvägning av våra prioriteringar, beslutat oss för att godkänna denna strategiskt viktiga investering. Asien-Stillahavsområdet är en intressant marknad för Akzo Nobel rent allmänt och för vår tensidverksamhet i synnerhet. Vi har kunnat se stabil tillväxt och ökad efterfrågan från kunder i detta segment och baserat på detta har vi beslutat att etablera en regional produktionsanläggning för katjon- tensider i Singapore. Investeringen är helt i linje med vår policy att stärka vår ledande position inom specialkemi," säger Dag Strömqvist, medlem av Akzo Nobels Board of Management och ansvarig för kemiverksamheten. Rob Frohn, chef för Surface Chemistry, säger: "Detta är startskottet för en solid expansionsplan för vår Surfactants-verksamhet i Asien, vilket i slutändan kommer att lyfta vår verksamhet där till samma nivåer som de i Europa och Amerika. Vi har redan anläggningar i Malaysia och Japan, så vi är inte nya i området. Den här investeringen visar vårt fortsatta engagemang för våra kunder i Asien." "Vår fettsyraverksamhet i Malaysia, som är ett joint venture med Lam Soon, har visat goda resultat och vi kommer att utöka vår kapacitet för att möta den ökande efterfrågan från kunder. I Japan har efterfrågan på tensider för tillämpning inom industrin fortsatt att växa och den här expansionen gör det möjligt att utvecklas ytterligare," fortsätter han. Ray Hurley, Surface Chemistrys General Manager i Asien, säger: "Den utökade produktionskapaciteten kommer att göra det möjligt för oss att möta kraven från våra asiatiska kunder med förbättrad lokal service, och därmed dra fördel av att vi har ett regionalt Asien-kontor och laboratorium i Singapore." Jurong-anläggningen, vilken initialt kommer att producera kvartära ammoniumföreningar och specialtensider, kommer att sysselsätta ungefär 25 personer. Surface Chemistry, en Business Unit inom Akzo Nobel, är verksam i 50 länder och sysselsätter omkring 1700 personer. Huvudkontoret ligger i Stenungsund med regionalkontor i Chicago, USA, och Singapore. Som den ledande tillverkaren av fettaminbaserade tensider, vegetabiliska fettsyror och reologimodifierare, förser Surface Chemistry en mängd olika industrier, bland annat inom tvätt- och rengöringsmedel, jordbruk, petroleum, asfalt, samt färg- och byggindustrin. Akzo Nobel förser kunder över hela världen med läkemedel, färg och kemi. Koncernens omsättning för 2000 uppgick till ca 124 miljarder SEK. Akzo Nobel har för närvarande ca 67 500 medarbetare och verksamhet i 75 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/12/20011011BIT00740/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/12/20011011BIT00740/bit0002.pdf