Akzo Nobel ökar sin färgproduktion med ny fabrik i Vietnam

Stockholm, 8 december, 2004 - Produktionen vid Akzo Nobels nya färgfabrik i Vietnam är nu i drift, endast sju månader efter att bygget påbörjades. Den nya fabriken, som drivs av affärsområdet Decorative Coatings International (DCI), ligger i ett expansivt industriområde utanför Ho Chi Minh City. Den nya fabriken byggdes för att verksamheten växte ur sin gamla anläggning.

När byggnationen av den 40 000 m2 stora anläggningen i AMATA industripark i Dong Nai provinsen sattes igång i början av 2004 hoppades den vietnamesiska ledningen att man skulle kunna dra igång produktionen i slutet av året. Inte alla trodde att de skulle kunna hålla en så snäv tidsram. Men tidplanen hölls och en bra grund är nu lagd för att utöka företagets distribution och marknadsandel i Vietnam. ”Vi vill inte bara utöka vår verksamhet rent geografiskt utan vi fokuserar starkt på att skapa en god marknadsposition i strategiskt viktiga regioner runt om i världen,” förklarar Rudy van der Meer, ansvarig för Coatings i Akzo Nobels koncernledning. “Vår nya fabrik byggdes extremt snabbt och effektivt. Den kommer att hjälpa oss att öka vår del av marknaden i Vietnam, helt i linje med våra mål för affärsområdets expansion i Sydostasien.” Jan Andersson, affärsområdeschef för Decorative Coatings International, tillägger: “Den gamla fabriken drevs redan på full kapacitet och gick inte att bygga ut. Vår nya fabrik ger oss perfekta förutsättningar för att expandera och lansera ett komplett produktsortiment på den vietnamesiska marknaden under nästa år.” Akzo Nobels affärsområde Decorative Coatings International har tillverkat och sålt målarfärg i Vietnam sedan 1992. Akzo Nobel har även andra färgbolag i regionen. I mars förra året öppnade Akzo Nobel, som den första tillverkaren av pulverfärg i Vietnam, en ny fabrik i Ho Chi Minh City tillsammans med joint venture partnern Chang Cheng Securities. - - -