Alaska säljer fastigheter för att öka tempot i utvecklingen av Sisjön

Report this content

Alaska Fastigheter har sålt två logistikfastigheter i Högsbo och Sisjön till Estea Logistic Properties 5 AB, med ett underliggande fastighetsvärde som uppgår till cirka 180 miljoner kronor. Den totala uthyrningsbara ytan omfattar 13 875 kvadratmeter och de årliga hyresintäkterna är på dryga 15 miljoner kronor. – Affären är ett led i arbetet med att fokusera våra resurser på den pågående fastighetsutvecklingen i Sisjön. Nu kan vi öka tempot mot målet att göra Sisjön till en attraktiv mötesplats där människor kan arbeta, shoppa, mötas, trivas och må bra, säger Nils Rydh, vice vd på Alaska Fastigheter.

Försäljningen av de båda logistikfastigheterna, Högsbo 26:6 och Kobbegården 6:249, frigör resurser för Alaskas stora fastighetsutveckling vid den norra infarten till Sisjön, alldeles intill Söderleden.

– Totalt planerar vi för cirka 100 000 kvadratmeter för handel och kontor och har redan nu tecknat avtal med Bauhaus och Biltema om cirka 25 000 kvadratmeter. Nu intensifierar vi arbetet med att hitta rätt mix av hyresgäster, med verksamheter som bidrar till att göra Sisjön till den levande handels- och mötesplats som vi har ambitionen att skapa.

I framtidsvisionen för Sisjön finns tankar om att göra området attraktivt också utanför de traditionella handels- och kontorstiderna.

– Vi ser gärna fler restauranger, lekland, bowling, hotell och en biograf i området. Det skulle öka Sisjöns attraktionskraft och bidra till en levande stadsmiljö som attraherar besökare som inte bara är här för att shoppa. Sisjön är redan idag en etablerad handelsplats med ett väldigt strategiskt och lättillgängligt läge. Köpkraften i närområdet är stark med en medelinkomst som är 30 procent högre än i Göteborg som helhet, säger Nils Rydh.

Estea ser förvärvet som ett viktigt och bra komplement till bolagets befintliga lager- och logistikfastigheter i regionen.

– Storgöteborg inklusive Borås är ansett som ett av Sveriges absolut bästa logistiklägen och det nya förvärvet förstärker vår närvaro i det här området. Kommunikationerna till de båda fastigheterna är mycket bra med Sisjömotet och Järnbrottsmotet, som ansluter till Söder- respektive Västerleden, alldeles i närheten, säger David Ekberg, transaktionschef på Estea AB.

Estea Logistic Properties 5 AB tillträdde fastigheterna den 30 april 2015. CBRE har varit rådgivare i transaktionen.

För mer information:

Nils Rydh, vice vd Alaska Fastigheter. Tel: 0706-766 747. E-post: nr@alaska.se

David Ekberg, transaktionschef Estea AB. Tel: 08-679 05 00. E-post: david.ekberg@estea.se

www.alaska.se

Alaska Fastigheter AB är ett privatägt fastighetsbolag med huvuddelen av sin verksamhet i Sisjön där man är idag är den största och ledande fastighetsägaren med sammanlagt 100.000 kvadratmeter kommersiella lokaler i olika fastigheter. Inom kort ska företaget utveckla och bygga ytterligare 100.000 kvadratmeter för kontor och handel i den norra delen av Sisjön, intill Söderleden.

Taggar: