Biltema öppnar nytt varuhus i Sisjön

Report this content

Nu står det klart att Biltema väljer Sisjön för sin andra etablering i Göteborg. Avtalet omfattar 7 300 kvadratmeter för handel som uppförs i den norra delen av Sisjön, intill Söderleden. – Det är naturligtvis väldigt glädjande att en så stor aktör som Biltema väljer att etablera sig i Sisjön. Det ökar hela områdets attraktionskraft och innebär en ännu större bredd i utbudet av handel här, säger Nils Rydh, vice vd på Alaska Fastigheter som är den största fastighetsägaren i Sisjön.

Avtalet med Biltema är det andra på kort tid i Sisjön och innebär att Alaska Fastigheter nu intensifierar arbetet med att utveckla fastigheterna vid den norra infarten till Sisjön. Sammanlagt planeras cirka 100 000 kvadratmeter för handel och kontor som totalt beräknas kosta cirka 1,5 miljarder kronor, varav 75 miljoner kronor avsätts för att bidra till utvecklingen av vägnätet i området.

– Med Biltema som ny aktör i området lägger vi nästa bit i pusslet som utvecklar Sisjön till en levande mötesplats där människor kan arbeta, shoppa, mötas, trivas och må bra, säger Nils Rydh.

För Biltema innebär det nya varuhuset i Sisjön en ökad närvaro i Göteborgsregionen och är ett led i företagets snabba expansion på den nordiska marknaden. Idag har Biltema 126 varuhus i Norden, varav 40 i Sverige, och omsätter nio miljarder kronor.

– I Sverige har vi under de senaste tre åren etablerat 17 nya varuhus och under de kommande fem åren ska vi öppna ytterligare cirka 20. Sisjön var ett självklart val för oss eftersom det är en av de starkaste handelsplatserna i Göteborg, med ett strategiskt läge och en stor köpkraft i närområdet där medelinkomsten är betydligt högre än i Göteborg som helhet, säger Anders Selfors, etableringsansvarig på Biltema.

Biltema har de senaste åren breddat sortimentet kraftigt och är idag ett varuhus för hela familjen. I varuhuset kommer det dessutom att finnas ett café som bland annat serverar korv och mjukglass till låga priser.

– Ett nytt varuhus i Sisjön innebär en ökad tillgänglighet för våra kunder och en möjlighet för fler att ta del av vårt breda sortiment av produkter för hela familjen. Vår förhoppning är att öppna någon gång under 2016 och vi arbetar redan nu med ytterligare etableringar i regionen, säger Anders Selfors.

För mer information:

Nils Rydh, vice vd Alaska Fastigheter. Tel: 0706-766 747. E-post: nr@alaska.se

Anders Selfors, etableringsansvarig Biltema. Tel: 0708- 638 266. E-post: anders.selfors@biltema.com

www.alaska.se

www.biltema.se

Alaska Fastigheter AB är ett privatägt fastighetsbolag med huvuddelen av sin verksamhet i Sisjön där man är idag är den största och ledande fastighetsägaren med sammanlagt 100.000 kvadratmeter kommersiella lokaler i olika fastigheter. Inom kort ska företaget utveckla och bygga ytterligare 100.000 kvadratmeter för kontor och handel i den norra delen av Sisjön, intill Söderleden.

Biltema erbjuder idag ett brett sortiment för hela familjen inom områdena Bil/MC, Båt, Fritid, Hem, Kontor/teknik, Bygg, Bilvård och Verktyg. Totalt marknadsför Biltema mer än 19 000 artiklar. Biltema finns idag på cirka 130 platser i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Två gånger per år delas Biltemakatalogen ut, den distribueras i varuhusen och via post. Totalt trycks cirka 15 miljoner kataloger per år. Vår vision är att underlätta ekonomiskt för människor att ha bil, båt, bostad, verktyg samt fritidsartiklar av hög kvalitet och därigenom skapa en rikare fritid för alla.

Taggar:

Citat

Med Biltema som ny aktör i området lägger vi nästa bit i pusslet som utvecklar Sisjön till en levande mötesplats där människor kan arbeta, shoppa, mötas, trivas och må bra.
Nils Rydh, vice vd Alaska Fastigheter