Alcosystems iBAC – Ett naturligt val för boenden inom beroendevården

Report this content

Bärbar teknik blir nu en verklig del i behandlingen för ett antal behandlingshem i Sverige. Det svenska teknikundret Alcosystems har varit banbrytande med sin trådlösa, patenterade alkomätare iBAC i 10 år. Med hjälp av en användarvänlig webblösning kan klienter inom beroendevården få proaktivt stöd och individanpassade program. Nu har ett flertal behandlingshem valt att teckna samarbetsavtal med Alcosystems.

Alkomätaren iBAC har utvecklats med hjälp av reella uppdrag från bland annat Stockholms läns landsting och i samarbete med professorer inom beroendeforskning vid Karolinska Institutet. iBAC används dessutom internationellt i flertalet olika branscher.

Nu har flera behandlingshem i Sverige, däribland Mjösjö Gård, Korpberget, Villa Vägen ut! Revansch, Val-Bo Behandlingshem, Solgläntan och Norrlandsgården, valt att teckna avtal med Alcosystems för användande av iBAC. Korpberget, som är ett av Sveriges äldsta behandlingshem som bygger på 12-stegsprogrammet använder iBAC en den dagliga vården med klienterna.

– För oss är IBAC det självklara valet när det gäller alkotester i vår verksamhet. Både produkten i sig och webblösningen är smidig och pålitlig att använda. iBAC förenklar personalens och våra klienters vardag. Vi på Korpberget tror att framtidens teknik kan stötta vår verksamhet. Då känns det extra tryggt att samarbeta med Alcosystems som har lång erfarenhet när det gäller utveckling och tester av just den produkten som vi behöver i vår verksamhet, säger Jan-Olov Öhlén, behandlingschef på Korpberget.

Behandlingshemmet Villa Vägen ut! Revansch i Sundsvall är ytterligare en partner som valt att använda med iBAC i sitt vårdprogram:

Jag är mycket nöjd med IBAC. Vi ser det som att våra killar kan få en krycka med sig när de är på ledighet eller bor i våra utslussningslägenheter, säger Mats Granberg, verksamhetschef Villa Vägen ut! Revansch.

iBAC är en alkomätare i fickstorlek som ansluts via bluetooth till en smartphone. En app påminner om när det är dags att ta ett test och skapar en personlig historik som visar var och när alkotesterna tagits. iBACs användarvänliga lösning möjliggör på så sätt oannonserade alkotester som kan initieras och följas i realtid av vårdhemmet. På så sätt kan klientens vårdprogram individanpassas var personen än befinner sig med iBAC som stöd.

Vi är oerhört glada och stolta över Alcosystems nya samarbeten. Både Korpberget och Villa Vägen ut! Revansch är två av flera respekterade aktörer som vi samarbetar med. Alla våra partners har varit verksamma väldigt länge vilket känns extra tryggt för oss. Den nya tekniken kommer att ta en allt större plats inom beroendevården. Tack vare iBAC finns ett säkert och flexibelt alternativ för alkotester, säger Miguel Arias, vd på Alcosystems AB.

För mer information vänligen kontakta

Miguel Arias, vd, Alcosystems AB
Mobiltelefon: +46 0733 246 121
E-post: miguel.arias@alcosystems.se
www.alcosystems.se

Jan-Olof Öhlén, behandlingschef, Korpberget
Mobiltelefon: +46 73-808 34 74
E-post: janne@korpberget.se
www.korpberget.se

Mats Granberg, verksamhetschef Villa Vägen ut! Revansch
Mobiltelefon: +46 73- 688 19 65
E-post: mats.granberg@vagenut.coop
www.vagenut.coop/boende/villa-vagen-ut-revansch

Om Alcosystems AB
Alcosystems är ett svenskt innovationsbolag vars mål är att tillhandahålla exakta alkomätare i en liten attraktiv förpackning med mobil koppling. Bolaget grundades 2007, ägs av grundaren samt av privata investerare. Alcosystems har kontor i Stockholm.

Om iBAC i korthet
Alcosystems alkomätare iBAC erbjuder en mobil lösning som gör det möjligt att med högsta kvalitet hålla kontroll över individers alkoholkonsumtion. iBAC består av tre huvudkomponenter; en liten alkomätare med patenterad bränslecellsteknologi och patenterad trådlösöverföring av mätdata med högsta noggrannhet som mäter en persons koncentration av alkohol i blodet med hjälp av utandning, en app som körs i en smartphone eller liknade enhet, för analys, beräkning och visualisering av mätvärdet, samt vid professionellt bruk en molntjänst som tar emot mätvärdet.

Taggar:

Citat

För oss är IBAC det självklara valet när det gäller alkotester i vår verksamhet. Både produkten i sig och webblösningen är smidig och pålitlig att använda. iBAC förenklar personalens och våra klienters vardag. Vi på Korpberget tror att framtidens teknik kan stötta vår verksamhet. Då känns det extra tryggt att samarbeta med Alcosystems som har lång erfarenhet när det gäller utveckling och tester av just den produkten som vi behöver i vår verksamhet.
Jan-Olov Öhlén, behandlingschef på Korpberget
Jag är mycket nöjd med IBAC. Vi ser det som att våra killar kan få en krycka med sig när de är på ledighet eller bor i våra utslussningslägenheter.
Mats Granberg, verksamhetschef Villa Vägen ut! Revansch