Svensk bärbar teknik är het i senaste hälsotrenden

Report this content

En av de stora trenderna för 2014 är bärbar teknik, så kallad ”Wearable Tech” som trådlöst kommunicerar med våra smartphones och där Apples förväntade iWatch och Samsungs Gear Fit är två av de stora snackisarna. Svenska Alcosystems är en uppstickare vars alkomätare iBAC kommunicerar med användarens smart phone, vilket ger möjligheten att kartlägga hur ens alkoholvanor påverkar träningsresultatet.

För ungefär ett år sedan började rykten kretsa kring att Apple ska släppa en bärbar klocka, och nu spår experter att detta var början på en ny era precis som iPhone ritade om kartan för mobiltelefonin. Sökningar på ”Wearable Tech”, alltså bärbar teknik, har gått från noll till hundra och trenden fortsätter peka spikrakt uppåt.

Det svenska företaget Alcosystems ligger långt fram inom bärbar hälsoteknik och har tagit fram den lilla alkomätaren iBAC med smartphone-koppling som mäter med sin topptestade bränslecells-sensor. Informationen i iBAC-appen kan användas för att hålla koll på sin konsumtion, eller t.ex. som en referens när man analyserar sin formkurva genom att jämföra t.ex. sömnkvalitet, löpningsresultat och alkoholkonsumtion.

-       Med iBAC kan man både hålla koll på sin alkoholnivå för stunden, men det går även att analysera sitt beteende i ett längre perspektiv för att se hur ens alkoholvanor påverkar t.ex. träningsresultatet, säger Miguel Arias på Alcosystems.

Ryktena kring Apples Healthbook är intensiva på nätet, och den förväntas vara en kombination av hälsoapp och armband för hälsomedvetna användare. Websidan 9to5mac.com har publicerat tänkbara bilder på lösningen som innehåller långt fler saker än dagens tekniska träningsprylar kan, bland annat puls, blodtryck, blodsockernivå och syresättningen i kroppen.

-       Den bärbara och framförallt uppkopplade teknikens frammarsch har bara börjat, och precis som vi vill hålla koll på vår kropp när vi tränar, finns det stort intresse bland hälsomedvetna att även mäta sin alkoholkonsumtion, säger Miguel Arias på Alcosystems.

Miguel Arias, VD

Email: miguel.arias@alcosystems.se

www.alcosystems.se

Om Alcosystems AB

Alcosystems är ett svenskt innovationsbolag vars mål är att tillhandahålla exakta alkomätare i en liten attraktiv förpackning med mobil koppling. Bolaget grundades 2007, ägs av grundaren samt av privata investerare och har kontor i Stockholm.

Alcosystems alkomätare iBAC erbjuder en mobil lösning som gör det möjligt att med hög kvalitet hålla kontroll över individers alkoholkonsumtion. iBAC består av tre huvudkomponenter; en liten alkomätare medpatenterad bränslecellsteknologi med hög noggrannhet som mäter en persons koncentration av alkohol i blodet med hjälp av utandning, en app som körs i en smartphonen, för analys, beräkning och visualisering av mätvärdet, samt vid professionellt bruk en molntjänst som tar emot mätvärdet.v

iBAC har testats av MHF International road safety test lab och kategoriserats i högsta klassen, "Pålitlig & driftsäker".

www.alcosystems.se

Taggar:

Citat

Den bärbara och framförallt uppkopplade teknikens frammarsch har bara börjat, och precis som vi vill hålla koll på vår kropp när vi tränar, finns det stort intresse bland hälsomedvetna att även mäta sin alkoholkonsumtion.
Miguel Arias, VD på Alcosystems