Pensioner – investeringen företagen glömmer

Tjänstepension är en mycket viktig anställningsförmån och en av arbetsgivarens större kostnader. Men många anställda förstår inte värdet av arbetsgivarens inbetalningar och företagen lyfter inte upp pensionen som anställningsförmån i sin information.

I en skrift från tjänstepensionsbolaget Alecta ges företagen handfasta tips på hur pensionsfrågan kan hanteras enkelt och rättssäkert. Den innehåller också en undersökning bland personal- och ekonomichefer. Undersökningen visar att bara ett av tio företag berättar om pensionskostnaden på lönebeskeden.
– Företagen betalar för en förmån utan att hämta hem investeringen genom att berätta om den för sina medarbetare. Förmodligen finns inte någon annan lika stor kostnad där ledningen skulle acceptera att kostnaden inte är värderad till sitt rätta värde. Att börja prata om den mest värdefulla förmånen gynnar både företag och medarbetare, säger Alectas pensionsekonom Eva Adolphson.
– En bidragande orsak är att personalvetarstudenter och blivande ekonomer inte får någon utbildning om pensioner men förväntas hantera dessa frågor när de kommer ut i arbetslivet, säger Eva Adolphson.

I skriften ”Tjänstepension – investeringen som företagsledningen glömmer” berättar Magnus Gewert, pensionskonsult på Gewert Advice att vd och styrelse ansvarar för pensionsfrågan och bör öka sin kunskap. Magnus Dahlgren, advokat på advokatbyrån Attoff & Dahlgren beskriver vilka juridiska krav som finns för arbetsgivaren när det gäller information till anställda om tjänstepensioner.

Länk till Alectas skrift ”Tjänstepension – investeringen som företagsledningen glömmer” (pdf):

Eva Adolphson, pensionsekonom, Alecta, tel: 070-726 62 42, eva.adolphson@alecta.se
Johan Anderson, presschef, Alecta, tel: 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom en god avkastning och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 500 miljarder kronor åt våra ägare som är 2 miljoner privatkunder och 33 000 kundföretag.