• Alelion Energy Systems AB/

Alelion Energy Systems AB (publ) årsstämma kommer att hållas i Göteborg fredagen den 31 maj 2019. Valberedningens ledamöter inför stämman har nu utsetts

Valberedningen ska enligt bolagsstämmans beslut bestå av fyra ledamöter – en representant för var och en av de tre största aktieägarna per den sista bankdagen i september som önskar utse en ledamot i valberedningen, samt styrelsens ordförande. Med de tre största aktieägarna avses de av Euroclear Sweden AB registrerade och ägargrupperade tre största aktieägarna per den sista bankdagen i september månad. Om någon eller några av de tre största aktieägarna avstår från att utse en ledamot i valberedningen, ska styrelsens ordförande erbjuda andra större aktieägare att utse en ledamot i valberedningen.

Valberedningen, inför årsstämman 2019, har följande sammansättning:

• Åsa Knutsson, utsedd av Fouriertransform AB.
  • Per Grunewald, utsedd av Pegroco Holding AB.
  • Håkan Sandberg, utsedd av Sammaj AB
  • Jan Forsberg, styrelseordförande i Alelion Energy Systems AB

Valberedningens ledamöter är utsedda av ägare i Alelion Energy Systems AB som sammanlagt representerar 65,3 procent av antalet röstberättigade aktier i bolaget enligt ägarförhållanden per 30 september 2018. Därutöver ingår styrelsens ordförande som ledamot av valberedningen vars ägande genom Trouble Management AB per den 30 september 2018 representerar 0,5 procent av antalet röstberättigade aktier i bolaget. Ordförande i valberedningen kommer att utses vid valberedningens första sammanträde.

Valberedningen kommer att bereda förslag till årsstämman 2019 avseende bland annat ordförande vid årsstämma, antal stämmovalda ledamöter, ordförande och övriga stämmovalda ledamöter i styrelsen, arvode och annan ersättning till var och en av de stämmovalda styrelseledamöterna och till ledamöter av styrelsens utskott, antal revisorer och arvode till revisorerna.

Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen ska göra detta skriftligen, senast den 29 mars 2019, per e-post till styrelseordförande, jan.forsberg@alelion.com, eller per brev till följande adress.

Alelion Energy Systems AB (publ)
Att: Valberedningen
Flöjelbergsgatan 14 C
431 37 Mölndal

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Forsberg, Styrelseordförande Alelion Energy Systems AB
tel: 073-33 73 47 , e-post: jan.forsberg@alelion.com

Alelion Energy Systems AB (publ) utvecklar och säljer litiumjonbatterier och energilagringssystem. Fokus är på segmentet materialhantering och batterier för gaffeltruckar för att ersätta dagens bly-syra-batterier och dieselmotorer. Litiumjontekniken är överlägsen bly-syra-tekniken i alla avseenden.

Ett batteri med litiumjon är energieffektivare, lättare, har längre hållbarhet och bidrar även till en betydligt mindre miljöpåverkan. Företaget har idag en ledande position inom denna marknad.

Alelion har beslutat bygga Sverige första fabrik för storskalig produktion av litiumjonbatterier för industrifordon. Fabriken kommer att ligga mitt i fordonsklustret på Hisingen i Göteborg och beräknas stå färdig under det tredje kvartalet 2018. Läs mer på www.alelion.com

Alelions största ägare är Pegroco Invest och Fouriertransform. Bolagets aktie (ALELIO) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser, tel: 08-503 000 50.

Flöjelbergsgatan 14 C

SE-431 37 Mölndal