• Alexion/

Alexion lämnar ett rekommenderat kontant uppköpserbjudande till aktieägarna i Wilson Therapeutics

Report this content

ERBJUDANDET SOM HÄNVISAS TILL I DETTA PRESSMEDDELANDE LÄMNAS INTE, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT, I AUSTRALIEN, HONG-KONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR ERBJUDANDET ENLIGT TILLÄMPLIGA LAGAR OCH REGLER I SÅDAN JURISDIKTION SKULLE VARA FÖRBJUDET. ERBJUDANDET LÄMNAS INTE TILL (OCH ACCEPTER GODKÄNNS INTE FRÅN) PERSONER I DESSA LÄNDER ELLER PERSONER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR ACCEPT AV ERBJUDANDET SKULLE KRÄVA YTTERLIGARE DOKUMENTATION, REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER UTÖVER VAD SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT.
AKTIEÄGARE I USA HÄNVISAS TILL AVSNITTET "VIKTIG INFORMATION TILL AMERIKANSKA AKTIEÄGARE" I SLUTET AV DETTA PRESSMEDDELANDE.

Alexion Pharmaceuticals, Inc.[1]) ("Alexion") offentliggör härmed, genom Alexion Pharma Nordics Holding AB[2]) (“Alexion Sweden”), ett rekommenderat offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Wilson Therapeutics AB ("Wilson Therapeutics" eller ”Bolaget”) om förvärv av samtliga utestående aktier i Wilson Therapeutics till ett pris om 232 kr kontant per aktie ("Erbjudandet"). Aktierna i Wilson Therapeutics är noterade på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Erbjudandet i sammandrag

• Alexion Sweden erbjuder 232 kr kontant ("Erbjudandevederlaget") för varje aktie i Wilson Therapeutics. Det totala värdet av Erbjudandet beräknat på samtliga utestående aktier i Wilson Therapeutics uppgår till cirka 6 564 mkr.[3])
  • Erbjudandevederlaget motsvarar en premie om:
    • 70 procent jämfört med stängningskursen för Wilson Therapeutics-aktien den 10 april 2018 (den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet) om 136 kr,
    • 89 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga kursen för Wilson Therapeutics-aktien under de senaste 90 handelsdagarna fram till och med den 10 april 2018 (den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet) om 123 kr, och
    • 373 procent jämfört med börsintroduktionspriset för Wilson Therapeutics-aktien den 12 maj 2016, om 49 kr.
    • Det oberoende utskottet i styrelsen i Wilson Therapeutics[4]) rekommenderar enhälligt aktieägarna i Wilson Therapeutics att acceptera Erbjudandet. Det oberoende utskottet i styrelsen har erhållit en fairness opinion enligt vilken Erbjudandet är skäligt för aktieägarna i Wilson Therapeutics från ett finansiellt perspektiv.
    • HealthCap VI LP, Abingworth Bioventures VI LP, MVM Fund III LP (inkluderat MVM Fund III (No. 2) LP) och NeoMed Innovation V LP, de fyra största aktieägarna i Wilson Therapeutics, samt Handelsbanken Fonder AB och Fjärde AP-Fonden, vars sammanlagda ägande i Wilson Therapeutics uppgår till 66,1 procent av det totala antalet aktier och röster, har ingått åtaganden gentemot Alexion Sweden att acceptera Erbjudandet, under vissa villkor. Därutöver har Polar Capital, som innehar 7,3 procent av det totala antalet aktier och röster i Wilson Therapeutics, uttryckt sitt stöd för, och sin avsikt att, acceptera Erbjudandet. Åtagandena att acceptera Erbjudandet och avsiktsförklaringen motsvarar sammanlagt 73,4 procent av det totala antalet aktier och röster i Wilson Therapeutics.
    • En erbjudandehandling avseende Erbjudandet beräknas offentliggöras omkring den 24 april 2018. Acceptperioden för Erbjudandet beräknas inledas omkring den 25 april 2018 och avslutas omkring den 23 maj 2018.

Bakgrund och motiv till Erbjudandet
Alexion har varit en ledande aktör inom området för sällsynta sjukdomar under de senaste 20 åren och har behandlat patienter och familjer som drabbats av ovanliga sjukdomar inom kärnterapiområdena hematologi, nefrologi, neurologi och metabola sjukdomar genom innovation, utveckling och kommersialisering av livsförändrande läkemedel. Alexion är en global organisation med ungefär 2 500 anställda som behandlar patienter i 50 länder runt om i världen. År 2017 redovisade Alexion totala intäkter om 3,5 miljarder USD.

Wilson Therapeutics är ett bioteknikbolag, baserat i Stockholm, som utvecklar nya läkemedel för patienter med ovanliga kopparrelaterade sjukdomar. Wilson Therapeutics huvudprodukt WTX101 utvärderas för närvarande i en klinisk fas 3-studie som en ny behandling av Wilsons sjukdom, en sällsynt metabol sjukdom som passar väl inom Alexions terapeutiska fokusområden.

Wilsons sjukdom är en genetisk sjukdom där kroppens förmåga att transportera och utsöndra koppar är nedsatt som ett resultat av att det kopparbindande proteinet ATP7B inte fungerar tillfredsställande. Detta leder till att fri koppar cirkulerar i blodomloppet och i förlängningen till att skadliga nivåer av koppar ansamlas i levern, hjärnan och andra organ. Wilsons sjukdom drabbar ungefär en av 30 000 individer världen över, i alla åldrar, vilket motsvarar en prevalens om cirka 10 000 patienter i USA och 15 000 patienter i EU. Wilsons sjukdom är dödlig om den inte diagnostiseras och behandlas. Alla som fått diagnosen måste därför, oavsett typ eller svårighetsgrad av symptomen, få livslång behandling av sin sjukdom. De läkemedel som idag finns tillgängliga för behandling av Wilsons sjukdom introducerades på 1950- och 1960-talet. Sedan dess har inga nya behandlingsalternativ utvecklats, och det finns fortfarande betydande icke tillfredsställda medicinska behov.

Alexion anser att Wilson Therapeutics är väl anpassat för Alexions affärsstrategi att behandla patienter som lider av svåra, ovanliga och livshotande tillstånd med läkemedel som förändrar deras liv. Alexion anser att utvecklingen av WTX101 avsevärt skulle förbättras och dess potential maximeras genom en sammanslagning som gör det möjligt för Wilson Therapeutics att dra nytta av Alexions framstående expertis inom utveckling av läkemedel för ovanliga sjukdomar, dess starka och skräddarsydda engagemang för att stödja sina patienter samt Alexions expertis inom kommersialisering av läkemedel för sällsynta sjukdomar genom sin plattform bestående av 50+ länder.

Med WTX101 kommer Alexion att ha möjlighet att behandla patienter med den ovanliga och förödande sjukdomen Wilsons sjukdom och möta det betydande icke tillfredsställda behovet som finns med dagens alternativ till standardbehandling.

Alexion sätter stort värde på Wilson Therapeutics ledningsgrupp och anställda och förväntar sig att Erbjudandet kommer att stödja fortsatt tillväxt och skapa långsiktigt positiva effekter för Wilson Therapeutics och dess anställda, och förutser inte några negativa effekter av Erbjudandets genomförande för Wilson Therapeutics organisation, anställda, inklusive deras anställningsvillkor, eller de platser på vilka Wilson Therapeutics bedriver verksamhet.

Erbjudandet
Alexion Sweden erbjuder 232 kr kontant för varje aktie i Wilson Therapeutics. Det totala värdet av Erbjudandet beräknat på samtliga utestående aktier i Wilson Therapeutics uppgår till ca 6 564 mkr.[5]) Om Wilson Therapeutics, före redovisning av likvid i Erbjudandet, lämnar utdelning eller genomför annan värdeöverföring till sina aktieägare, kommer Erbjudandevederlaget att reduceras i motsvarande mån. Courtage kommer inte att utgå i samband med Erbjudandet.

Erbjudandevederlaget motsvarar en premie om:

Acceptperioden i Erbjudandet beräknas inledas omkring den 25 april 2018 och avslutas omkring den 23 maj 2018. Utbetalning av likvid beräknas påbörjas omkring den 30 maj 2018, under förutsättning att villkoren för Erbjudandets fullföljande dessförinnan har uppfyllts eller Alexion Sweden i annat fall beslutar att fullfölja Erbjudandet.

Rekommendation från det oberoende utskottet i styrelsen i Wilson Therapeutics och fairness opinion
Det oberoende utskottet i styrelsen i Wilson Therapeutics[6]) rekommenderar enhälligt aktieägarna i Wilson Therapeutics att acceptera Erbjudandet. Det oberoende utskottet i styrelsen har erhållit en fairness opinion från PwC enligt vilken, baserat på antaganden och reservationer i fairness opinion, Erbjudandet är skäligt för aktieägarna i Wilson Therapeutics från ett finansiellt perspektiv. Uttalandet från det oberoende utskottet i styrelsen i Wilson Therapeutics och fairness opinion kommer att publiceras idag i ett separat pressmeddelande från Wilson Therapeutics.

Alexions och Alexion Swedens aktieägande i Wilson Therapeutics
Varken Alexion eller Alexion Sweden äger idag några aktier i Wilson Therapeutics eller några andra finansiella instrument som ger en finansiell exponering mot aktier i Wilson Therapeutics. Varken Alexion eller Alexion Sweden har heller förvärvat eller åtagit sig att förvärva några aktier i Wilson Therapeutics eller några finansiella instrument som ger en finansiell exponering mot aktier i Wilson Therapeutics under de senaste sex månaderna före Erbjudandets offentliggörande.

Alexion Sweden kan under acceptperioden för Erbjudandet komma att förvärva, eller ingå överenskommelser om att förvärva, aktier i Wilson Therapeutics. Sådana förvärv eller överenskommelser kommer att göras i överensstämmelse med tillämpliga svenska lagar och regler och kommer offentliggöras i enlighet med tillämpliga bestämmelser.

Åtaganden att acceptera Erbjudandet och avsiktsförklaring
HealthCap VI LP, Abingworth Bioventures VI LP, MVM Fund III LP (inkluderat MVM Fund III (No. 2) LP) och NeoMed Innovation V LP, vars sammanlagda ägande i Wilson Therapeutics representerar 66,1 procent av det totala antalet aktier och röster, har ingått åtaganden gentemot Alexion Sweden att acceptera Erbjudandet, under vissa villkor. Åtagandena att acceptera Erbjudandet ska upphöra att gälla om en tredje part, före det tidigare av (i) utgången av acceptperioden (inklusive eventuell förlängning) enligt Erbjudandet och (ii) att Erbjudandet förklaras ovillkorat efter att Alexion Sweden uppnått en ägarandel om minst 90 procent av samtliga utestående aktier i Bolaget, lämnar ett offentligt erbjudande avseende samtliga aktier i Bolaget, som överstiger värdet av Erbjudandet med mer än 10 procent, förutsatt att Alexion Sweden inte justerar sitt Erbjudande till minst samma nivå som det konkurrerande erbjudandet. Åtagandena kommer också att upphöra om Erbjudandet inte har förklarats ovillkorat före den 9 juli 2018.

Polar Capital, som innehar 7,3 procent av det totala antalet aktier och röster i Wilson Therapeutics har även uttryckt sitt stöd för, och sin avsikt att, acceptera Erbjudandet.

Villkor för fullföljande av Erbjudandet
Fullföljande av Erbjudandet är villkorat av att:

1. Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Alexion Sweden blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i Wilson Therapeutics, efter full utspädning,
  2. samtliga, med avseende på Erbjudandet och fullföljandet av förvärvet av Wilson Therapeutics, erforderliga myndighetstillstånd eller liknande godkännanden, tillstånd och beslut, inklusive från konkurrensmyndigheter, erhålls, i varje enskilt fall på godtagbara villkor enligt Alexion Sweden,
  3. ingen annan offentliggör ett erbjudande om att förvärva aktier i Wilson Therapeutics på villkor som för aktieägarna i Wilson Therapeutics är mer förmånliga än de villkor som gäller enligt Erbjudandet,
  4. varken Erbjudandet eller förvärvet av Wilson Therapeutics, helt eller delvis omöjliggörs eller väsentligen försvåras till följd av lagstiftning eller annan reglering, domstolsavgörande, myndighetsbeslut eller motsvarande omständighet som föreligger eller rimligen kan förväntas och som Alexion Sweden inte rimligen hade kunnat förutse vid tidpunkten för Erbjudandets offentliggörande,
  5. inga omständigheter inträffar, utanför Alexion Swedens kontroll, som väsentligt negativt påverkat, eller rimligen kan förväntas ha en väsentligt negativ påverkan på Wilson Therapeutics försäljning, resultat, likviditet, eget kapital, skuldsättning eller tillgångar,
  6. ingen information som har offentliggjorts av Wilson Therapeutics, eller på annat sätt har gjorts tillgänglig skriftligen för Alexion Sweden inför Erbjudandets offentliggörande, är väsentligt felaktig, ofullständig eller vilseledande och Wilson Therapeutics har offentliggjort all information som ska offentliggöras av Wilson Therapeutics, och
  7. Wilson Therapeutics inte vidtar någon åtgärd som typiskt sett är ägnad att väsentligt försämra förutsättningarna för Erbjudandets lämnande eller framgångsrika genomförande.

Alexion Sweden förbehåller sig rätten att återkalla Erbjudandet för det fall det står klart att något av ovanstående villkor inte uppfyllts eller inte kan uppfyllas. Såvitt avser villkor (2) till (7) får återkallelse av Erbjudandet endast ske under förutsättning att den bristande uppfyllelsen av ett sådant villkor är av väsentlig betydelse för Alexion Swedens förvärv av Wilson Therapeutics.

Alexion Sweden förbehåller sig rätten att helt eller delvis frånfalla ett eller flera av ovanstående villkor, vilket bland annat innefattar en rätt för Alexion Sweden att fullfölja Erbjudandet vid en acceptansnivå som är lägre än 90 procent.

Nödvändiga tillstånd
Förvärvet av Wilson Therapeutics förutsätter godkännande av relevanta konkurrensmyndigheter och Alexion Sweden förväntas erhålla sådana godkännanden före utgången av acceptperioden.

Erbjudandets finansiering
Erbjudandets fullföljande är inte föremål för något finansieringsvillkor. Alexion Sweden kommer att finansiera Erbjudandet med medel som tillhandahålls av Alexion. Den 31 december 2017 hade Alexion ett eget kapital om 8 893,1 miljoner USD och tillgängliga likvida medel, inklusive outnyttjade kreditfaciliteter, om 1 971,9 miljoner USD.

Beskrivning av Alexion och Alexion Sweden
Alexion är ett globalt bioteknik företag med fokus på att behandla patienter och familjer som har drabbats av ovanliga sjukdomar genom innovation, utveckling och kommersialisering av livsförändrande läkemedel. Alexion är världsledande inom hämning av komplementsystemet och har utvecklat och kommersialiserat den första och enda godkända komplementhämmaren för att behandla patienter med paroxysmal nokturn hemoglobinuri (PNH), atypiskt hemolytiskt uremiskt syndrom (aHUS), och refraktär generaliserad myasthenia gravis (gMG) hos patienter som är positiva för antikroppar mot acetylkolinreceptor (AChR). Dessutom har Alexion två mycket innovativa enzymterapier för patienter med livshotande och mycket ovanliga metabola sjukdomar, hypofosfatasi (HPP) och brist på lysosomalt surt lipas (LAL-brist)). Som ledande aktör inom komplement biologi i över 20 år fokuserar Alexion sina forskningsinsatser på nya molekyler och fynd inom komplementområdet och sina utvecklingsinsatser på kärnterapiområdena hematologi, nefrologi, neurologi och metabola sjukdomar. Ytterligare information om Alexion finns på Alexions hemsida, www.alexion.com.

Alexion Sweden är ett nybildat svenskt aktiebolag med säte i Stockholm. Alexion Sweden, som bildades för att användas vid detta förvärv, har inte bedrivit någon verksamhet utöver att förbereda för och lämna Erbjudandet.

Due diligence
Alexion Sweden har, i samband med förberedelserna för Erbjudandet, genomfört en begränsad due diligence-undersökning av Wilson Therapeutics, bland annat för att bekräfta den information som Wilson Therapeutics har offentliggjort. Under due diligence-undersökningen har Alexion Sweden granskat legal, finansiell, regulatorisk, kommersiell och annan information. Wilson Therapeutics har informerat Alexion Sweden om att ingen information som inte redan har offentliggjorts av Wilson Therapeutics, och som anses vara insiderinformation, har lämnats till Alexion Sweden under due diligence-undersökningen.

Aktierätter, personaloptioner och teckningsoptioner tilldelade eller emitterade av Wilson Therapeutics för Bolagets långsiktiga incitamentsprogram
Wilson Therapeutics har utfärdat personaloptioner och aktierätter till deltagare i Wilson Therapeutics långsiktiga incitamentsprogram. Bolaget har också emitterat teckningsoptioner till sitt dotterbolag Wilson Therapeutics Incentive AB för att kunna säkerställa leverans av aktier hänförliga till personaloptionerna och aktierätterna. Erbjudandet omfattar varken aktierätter eller personaloptioner som utfärdats av Wilson Therapeutics till deltagare i Wilson Therapeutics långsiktiga incitamentsprogram, eller teckningsoptioner som innehas av Wilson Therapeutics Incentive AB. Alexion Sweden kommer att verka för att deltagarna i incitamentsprogrammen ges en skälig behandling utanför Erbjudandet.

Preliminär tidplan[7])

24 april, 2018 Offentliggörande av erbjudandehandlingen

25 april, 2018 Acceptperioden inleds

23 maj, 2018 Acceptperioden avslutas

30 maj, 2018 Redovisning av likvid påbörjas

Alexion Sweden förbehåller sig rätten att förlänga acceptperioden för Erbjudandet liksom att senarelägga redovisningen av likvid. Alexion Sweden kommer att offentliggöra en sådan förlängning av acceptperioden och/eller senareläggning av redovisningen av likvid genom ett pressmeddelande. Redovisning av likvid till aktieägarna i Wilson Therapeutics kommer att påbörjas så snart som Alexion Sweden har offentliggjort att villkoren för Erbjudandets fullföljande har uppfyllts eller om Alexion Sweden annars beslutar att fullfölja Erbjudandet. Under förutsättning att sådant offentliggörande sker senast 25 maj 2018 förväntas redovisning av likvid att påbörjas omkring 30 maj 2018.

Tvångsinlösen och avnotering
Så snart som möjligt efter det att Alexion Sweden har förvärvat aktier motsvarande mer än 90 procent av samtliga aktier i Wilson Therapeutics avser Alexion Sweden att påkalla tvångsinlösen av resterande aktier. I samband därmed avser Alexion Sweden att verka för att aktierna i Wilson Therapeutics avnoteras från Nasdaq Stockholm.

Tillämplig lag och tvister
Erbjudandet, och de avtal som ingås mellan Alexion Sweden och aktieägarna i Wilson Therapeutics med anledning av Erbjudandet, ska regleras och tolkas i enlighet med svensk rätt. Tvist rörande, eller som uppkommer i anslutning till, Erbjudandet ska avgöras av svensk domstol exklusivt, varvid Stockholms tingsrätt ska utgöra första instans.

Nasdaq Stockholms Takeover-regler ("Takeover-reglerna") och Aktiemarknadsnämndens avgöranden och besked rörande tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna och, i förekommande fall, Aktiemarknadsnämndens avgöranden och besked om tolkning och tillämpning av Näringslivets Börskommittés tidigare gällande Regler om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden, är tillämpliga på Erbjudandet. Alexion Sweden har, i enlighet med lag (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden, den 10 april 2018, skriftligen åtagit sig gentemot Nasdaq Stockholm att följa nämnda regler, avgöranden och besked, samt att underkasta sig de sanktioner som Nasdaq Stockholm kan ålägga Alexion Sweden vid överträdelse av Takeover-reglerna. Alexion Sweden har den 11 april 2018 informerat Finansinspektionen om Erbjudandet och om ovanstående åtaganden gentemot Nasdaq Stockholm.

Rådgivare
BofA Merrill Lynch är huvudansvarig finansiell rådgivare till Alexion. Deutsche Bank är också finansiell rådgivare och DNB Markets är nordisk finansiell rådgivare och s.k. settlement agent. Advokatfirman Cederquist är legal rådgivare i förhållande till svensk rätt och Ropes & Gray LLP är legal rådgivare i förhållande till amerikansk rätt, i samband med Erbjudandet.

Alexion Pharmaceuticals, Inc.

Investerare:
Susan Altschuller, PhD, +1 (475)-230-3534
susan.altschuller@alexion.com

Media:
Kim Diamond, +1 (475)-230-3775
kim.diamond@alexion.com

Information finns även tillgänglig på Alexions hemsida, http://ir.alexion.com/acquisitions.cfm

Alexion Sweden lämnar informationen i detta pressmeddelande i enlighet med lagen om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden och Takeover-reglerna. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 april 2018 kl. 07.00 (CET).

VIKTIG INFORMATION

Detta pressmeddelande har offentliggjorts på svenska och engelska. Vid en eventuell avvikelse mellan den svenskspråkiga originaltexten och den engelskspråkiga översättningen ska den svenskspråkiga originalversionen äga företräde.

Erbjudandet, i enlighet med de villkor som anges i detta pressmeddelande, riktar sig inte till personer vars deltagande i Erbjudandet kräver att en ytterligare erbjudandehandling upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svenska lagar och regler.

Detta pressmeddelande och övrig dokumentation hänförlig till Erbjudandet kommer inte att distribueras och får inte postas eller på annat sätt distribueras eller sändas inom eller in i något land där distribution eller erbjudande skulle förutsätta att några ytterligare åtgärder företas eller där detta skulle strida mot lagar eller regler i det landet – Alexion Sweden kommer inte att tillåta eller godkänna någon sådan åtgärd. Varje försök till accept av Erbjudandet som är ett resultat av att dessa restriktioner direkt eller indirekt har överträtts kan komma att lämnas utan avseende.

Erbjudandet lämnas inte och kommer inte lämnas, vare sig direkt eller indirekt, inom eller in i, genom post eller något annat kommunikationsmedel eller hjälpmedel, vare sig av mellanstatlig karaktär eller för utländsk handel eller genom nationella börsers hjälpmedel, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika. Detta inbegriper men är inte begränsat till telefax, e-post, telex, telefon och internet eller andra former av elektronisk överföring. Erbjudandet kan inte accepteras och aktier kan inte överlåtas i Erbjudandet, på något sådant sätt eller med något sådant kommunikationsmedel eller hjälpmedel inom eller från Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika eller av personer som befinner sig i eller är bosatta i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika. Följaktligen kommer inte och ska inte detta pressmeddelande eller annan dokumentation avseende Erbjudandet postas, på annat sätt överföras, distribueras, vidarebefordras eller sändas in i eller inom Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika eller till en person som är från, befinner sig i eller är bosatt i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika.

Varje försök till överlåtelse av aktier i Erbjudandet som direkt eller indirekt är ett resultat av en överträdelse av dessa restriktioner är ogiltigt och varje försök att överlåta aktier av en person som befinner sig i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika eller av ombud, förvaltare eller annan mellanhand som agerar på icke-diskretionär basis för en huvudman som lämnar instruktioner inom eller från Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika är ogiltigt och kommer inte att accepteras. Varje person som innehar aktier och som deltar i Erbjudandet kommer att intyga att de inte är från, befinner sig i eller deltar i Erbjudandet från Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika, samt att de inte på icke-diskretionär basis agerar på uppdrag för en huvudman som är från, befinner sig i eller ger en order om att delta i sådant erbjudande från Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika. Alexion Sweden kommer inte att tillhandahålla något vederlag från Erbjudandet till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika.

Viktig information till amerikanska aktieägare

Erbjudandet som beskrivs i detta pressmeddelande avser värdepapper i Wilson Therapeutics, ett svenskt aktiebolag. Erbjudandet lämnas i USA i enlighet med ett undantag från amerikanska anbudsförfaranderegler under Rule 14d-1(d) enligt U.S. Securities Exchange Act från 1934 ("U.S. Exchange Act"), i enlighet med Section 14(e) i U.S. Exchange Act och i övrigt i enlighet med de regler som följer av svensk lag. Erbjudandet kommer således att regleras av andra offentliggörande- och förfaranderegler, innefattande rätten att återkalla lämnad accept, tidplan för Erbjudandet, förfarande för redovisning av likvid samt tidpunkt för betalning, än de som följer av amerikanska lagar och regler avseende offentliga uppköpserbjudanden.

Det kan vara förenat med svårigheter för amerikanska aktieägare att göra gällande rättigheter och krav enligt federal värdepapperslagstiftning eftersom Wilson Therapeutics och Alexion Sweden har säte utanför USA och samtliga eller vissa av deras styrelseledamöter eller företrädare har hemvist utanför USA. Det är inte säkert att amerikanska aktieägare kan stämma ett icke-amerikanskt bolag eller dess styrelseledamöter eller företrädare i en domstol utanför USA för överträdelser av amerikansk värdepapperslagstiftning. Vidare kan det vara förenat med svårigheter att tvinga ett icke-amerikanskt bolag eller dess dotterbolag att rätta sig efter ett amerikanskt domslut.

Erhållandet av likvid av amerikanska aktieägare, i enlighet med Erbjudandet, kan utgöra en beskattningsbar transaktion i egenskap av en federal inkomstskatt enligt gällande amerikansk och lokal, likväl som utländsk och övrig, skattelagstiftning. Varje aktieägare uppmanas att samråda med sin oberoende professionella rådgivare angående skattekonsekvenserna av Erbjudandet.

I enlighet med svensk lagstiftning och praxis och i enlighet med Rule 14e-5(b) i U.S. Exchange Act, kan Alexion Sweden och dess närstående eller mäklare (i egenskap av representanter för Alexion Sweden eller, från fall till fall, dess närstående) från tid till annan, vid sidan av Erbjudandet, direkt eller indirekt, köpa eller arrangera köp utanför USA, av aktier i Wilson Therapeutics, som är föremål för Erbjudandet, eller andra värdepapper som kan konverteras till, utbytas mot eller utnyttjas för teckning av sådana aktier före eller under Erbjudandets acceptperiod. Dessa förvärv kan ske antingen på den öppna marknaden till rådande priser eller i transaktioner utanför marknaden till förhandlade priser. I den utsträckning information om sådana köp eller arrangemang om sådana köp offentliggörs i Sverige, kommer informationen att offentliggöras för amerikanska aktieägare i Wilson Therapeutics. Vidare kan Alexion Sweden finansiella rådgivare också komma att delta i normal handel avseende värdepapper i Wilson Therapeutics, vilket kan inkludera köp eller arrangemang avseende köp av sådana värdepapper.

Med "USA" avses i detta avsnitt Amerikas förenta stater (dess territorier och besittningar, alla stater i USA och Columbiadistriktet).

Framtidsinriktad information

Information i detta pressmeddelande som rör framtida förhållanden eller omständigheter, inklusive information om framtida resultat, tillväxt och andra prognoser samt om fördelar med Erbjudandet, utgör framtidsinriktad information. Sådan information kan vanligtvis, men inte alltid, identifieras genom användningen av ord såsom "bedöms", "förväntas" eller "tros", eller liknande uttryck. Framtidsinriktad information är till sin natur förknippad med risk och osäkerhet, eftersom den avser förhållanden och är beroende av omständigheter som inträffar i framtiden. Till följd av ett flertal faktorer, av vilka flera ligger utom Alexion Swedens kontroll,kan faktiska resultatkomma att avvika avsevärt från de resultat som anges eller antyds i den framtidsinriktade informationen. All sådan framtidsinriktad information gäller endast per den dagen den lämnades och Alexion Sweden har ingen skyldighet (och åtar sig ingen sådan skyldighet) att uppdatera eller revidera den, vare sig till följd av ny information, framtida händelser eller andra förhållanden, förutom enligt vad som krävs av lagstiftning och annan reglering.

[1]) “Alexion” avser ett bolag registrerat i Delaware med org.nr. 2286486 och med registrerad adress på 100 College St, New Haven, CT 06510, USA.

[2]) ”Alexion Sweden” avser det nybildade svenska aktiebolaget Off The Shelf 10036 AB, org. nr. 559097-5495 under namnändring till Alexion Pharma Nordics Holding AB och med registrerad adress c/o Advokatfirman Cederquist KB, Box 1670, 111 96 Stockholm, Sverige.

[3]) Baserat på 28 292 272 utestående aktier. De teckningsoptioner i Bolaget som innehas av Bolagets dotterbolag, Wilson Therapeutics Incentive AB, exkluderas från Erbjudandet. Om Wilson Therapeutics, före redovisning av likvid i Erbjudandet, lämnar utdelning eller genomför annan värdeöverföring till aktieägarna, kommer vederlaget i Erbjudandet enligt ovan att reduceras i motsvarande mån.

[4]) Till följd av åtaganden att acceptera Erbjudandet är styrelseledamöterna Björn Odlander, Genghis Lloyd-Harris, Bali Muralidhar och Dina Chaya inte medlemmar i det oberoende utskottet och har på grund av intressekonflikt inte deltagit, och kommer inte delta i, överläggningar eller beslut av det oberoende utskottet i förhållande till Erbjudandet.

[5]) Baserat på 28 292 272 utestående aktier. De teckningsoptioner i Bolaget som innehas av Bolagets dotterbolag, Wilson Therapeutics Incentive AB, exkluderas från Erbjudandet. Om Wilson Therapeutics, före redovisning av likvid i Erbjudandet, lämnar utdelning eller genomför annan värdeöverföring till aktieägarna, kommer vederlaget i Erbjudandet enligt ovan att reduceras i motsvarande mån.

[6]) Till följd av åtaganden att acceptera Erbjudandet är styrelseledamöterna Björn Odlander, Genghis Lloyd-Harris, Bali Muralidhar och Dina Chaya inte medlemmar i det oberoende utskottet och har på grund av intressekonflikt inte deltagit, och kommer inte delta i, överläggningar eller beslut av det oberoende utskottet i förhållande till Erbjudandet.

[7]) Alla datum är preliminära och kan komma att ändras.

Taggar: