Alfa Laval tar bryggeriorder värd 300 miljoner kronor

Report this content

Alfa Laval – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har tagit en order för leverans av en komplett processlinje till ett bryggeri i Mexiko. Ordern är värd ca 300 miljoner kronor och är bokad inom affärsenheten Food Systems i Livsmedel- och vattendivisionen. Leverans beräknas ske 2018.

Ordern omfattar diverse utrustning till en komplett bryggeriprocesslinje, vilket inkluderar processmoduler, ventiler, värmeväxlare, blandare och andra typer av flödesutrustning. Den storskaliga processlinjen kommer bland annat att hantera jästbearbetning, samt även mognad och filtrering av öl.

“Det är mycket glädjande att kunna meddela att vi tagit denna stora bryggeriorder som dessutom är en av de största order Alfa Laval tagit i modern tid", säger Nish Patel, chef för Livsmedel- och vattendivisionen. "Den bekräftar att våra produkter och lösningar uppfyller de höga kraven som ställs av de stora aktörerna inom bryggeribranschen när det gäller effektivitet, tillförlitlighet och prestanda.”

Visste du att… ölproduktionen i Mexiko ökade med 8 procent under 2016 till 10,5 miljarder liter – och att landet nu är den fjärde största bryggerinationen i världen?

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, inom olja och gasutvinning, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2016 en omsättning på cirka 35,6 miljarder kronor och har cirka 17 000 anställda.

www.alfalaval.com

Peter Torstensson