Alfa Laval tar energieffektivitetsorder i Kina, värd 100 miljoner kronor

Alfa Laval – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har tagit en order för leverans av kompakta svetsade värmeväxlare till en anläggning för omvandling av kol till flytande form (coal liquefaction). Ordern, bokad inom segmentet Process Industry, har ett värde av cirka 100 miljoner kronor och leverans beräknas ske under 2014.

Värmeväxlarna kommer att användas i en anläggning där kol omvandlas till gas och därefter till flytande bränsle. De kompakta svetsade värmeväxlarna kommer att användas i det processteg där syntesgasen omvandlas till flytande petroleum.

“Detta är en order på en av våra största svetsade värmeväxlare till en mycket krävande applikation. Deras förmåga att minska energiförbrukningen spelar en avgörande roll i den energieffektiva lösningen”, säger Lars Renström, VD och koncernchef för Alfa Laval.

Visste du att… som en del av sin strategi för ”ren energi” har Kina startat upp flera projekt för förgasning av kol för vidare förädling till flytande petrokemiska produkter (däribland bränsle), under de senaste tre åren?

Om Alfa Laval
Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2013 en omsättning på cirka 29,8 miljarder kronor och har efter förvärvet av Frank Mohn AS cirka 17 500 anställda.

Ansvarig för Investor Relations