Eva Lindström inbjuden att medverka under China Shanghai International Children's Book Fair

Report this content

Svenska Kulturrådet och organisationen för barnbokmässan i Shanghai bjuder som enda svensk författare och illustratör in Eva Lindström att medverka under China Shanghai International Children's Book Fair den 13-15 november.

Eva Lindström besöker mässan i samband med att åtta av hennes böcker nu utkommer i Kina och hennes program under veckan bjuder på intervjuer, paneldiskussioner, skolbesök och marknadsföringsevent.

China Shanghai International Children's Book Fair (CCBF) är Kinas enda barnboksmässa. Mässan har bara funnits i tre år men den har snabbt blivit ett fönster för några av världens mest respekterade barnbokskreatörer. Omkring tio internationella författare och illustratörer är i år inbjudna att medverka och förutom chansen att visa upp sina böcker kommer de även att möta läsare och få uppleva Shanghais litteraturscen.

Alfabeta deltar på mässan för andra gången, representerade av Annakaisa Danielsson, Foreign rights och Dag Hernried, förläggare och vd. Sedan förra året har försäljningen av barnböcker till Kina ökat kraftigt. Bland titlarna märks En dag med Johnny (text Bo R Holmberg, ill. Eva Eriksson), som nu sålt i 200 000 exemplar i Kina, Lars Klintings Castorböcker, Ann Forslinds tio böcker om Bäbis och Anna-Clara Tidholms Knacka på-serie.

En dag med Johnny, som sålt mest hittills handlar om en pojke som åker mellan sina skilda föräldrar. Så har också antalet skilsmässor ökat mycket i Kina. De jag pratat med där anser ofta att det beror på ettbarnspolitiken, ensambarnen blir bortskämda och har svårt att umgås med andra. Även på förskolorna blir det ofta samarbetsproblem”, säger Dag Hernried och fortsätter:

”I förra veckan övergav kommunistpartiet ettbarnspolitiken, nu ökar intresset för böcker där man får syskon…”

Böcker av Eva Lindström som nu även finns utgivna i Kina:

Hit med våra mössor

Lunds hund

Vi är vänner

Jag rymmer

Apan och jag

Olli och Mo

Jag tycker inte om vatten

Vilma och Mona spanar och smyger

Lisa Ragvals

Sälj- och marknadsansvarig, Alfabeta Bokförlag

lisa.ragvals@alfabeta.se/ 070-828 91 75

Alfabeta Bokförlag är ett fristående kvalitetsförlag och ger ut ca 60-70 nya titlar per år, skön- och facklitteratur för vuxna samt barn- och ungdomsböcker. Alfabeta är något i dagens Sverige så ovanligt som ett självständigt förlag som inte tillhör någon av de stora förlagsgrupperna.

Citat

Dag Hernried, förläggare och vd på Alfabeta