It-tjänster integreras i nya lägenheter i Gävle

IT-TJÄNSTER INTEGRERAS I NYA LÄGENHETER I GÄVLE HSB Gävleborg bygger nu på uppdrag av Hyresbostäder 17 nya hyresrätter i centrala Gävle. I lägenheterna installeras nätverksanslutning, Internet- uppkoppling och ett mät- och styrsystem för att de boende själva skall kunna kontrollera sin el- och vattenförbrukning, reglera temperaturen i rummen och boka tid i tvättstugan. IT-företaget Alfaskop har fått uppdraget att skapa den tekniska infrastrukturen som också understödjer EU:s krav på individuell energimätning och energidebitering i hyres- och bostadsrättslägenheter. Med mätning och styrning av varje lägenhets förbrukning av el och varmvatten kommer energikostnaderna att fördelas rättvist och inte som idag kollektivt. För en sparsam ensamboende kan det innebära besparingar på upp till 2.000 kr per år. En vanlig källa till irritation i fastigheter med flera lägenheter brukar vara bokning av tvättstugan. Detta kan nu göras på valfri tidpunkt med ett par enkla klick på musen samtidigt som hyresgästen lagar mat eller talar i telefon. - Systemet kräver ingen datorvana, vilket annars lätt är ett hinder. Systemet är byggt kring en IT-portal med en användarvänlig meny som hjälper hyresgästerna att klicka sig fram till olika tjänster och funktioner. Lägenheterna får också en fast förbindelse till Internet och tillgång till Microsoft Word och Excel, förklarar Alfaskops ansvarige konsult för lösningen, Christian Sjöberg. Detta är bara början på en framtida utveckling. I nästa steg diskuterar vi att erbjuda hyresgästerna ett larm- och trygghetssystem liksom ett debiterings- och informationssystem där hyresgästen kan kontrollera hyresavin och kommunicera med värden, säger Christer Svensson, IT-chef på HSB Gävleborg. I varje lägenhet placeras ett mätsystem som via en mätenhet ansluter till fastighetens gemensamma server. Denna i sin tur kommunicerar med såväl centrala servrar som med Internet. Hyresgästen når alla sina IT-funktioner via en enkel PC (tunn klient). För mer information kontakta: Martin Severinsson, Informations- och Marknadsdirektör, Alfaskop AB Tel. 031-771 38 70 Mobil 0708-28 84 98 Alfaskop erbjuder stora och medelstora företag samt offentlig sektor helhetslösningar, tjänster och produkter inom den IT-relaterade infrastrukturen. Två tredjedelar av personalen arbetar med tjänsterelaterad verksamhet. Alfaskop är ett börsnoterat IT-bolag med 650 anställda på 19 orter i Sverige. Koncernen är verksamhetsindelad i nationella bolag; Konsult, Infrastruktur, Utbildning och Finans. Omsättning 1997/98 var 1 201 Mkr och vinsten före skatt 36,4 Mkr. Vi utvecklar ständigt spetskompetens inom nya kunskaps- och lösningsområden som tillför kunderna strategiskt-, affärsmässigt- och funktionellt stöd. Exempel på områden där vi koncentrerar affärsutbud och kompetens är IT- strategier, design av nätverk, E-handel, projektledning, informationshantering, ASP, tunna klienter, Win2000, kompetensutveckling, kommunikation, säkerhet och Internet-lösningar. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/29/19991129BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/29/19991129BIT00060/bit0002.pdf