Viltolycksprognos: 200 viltolyckor per dag resten av året?

Nu när hösten har kommit och tre fjärdedelar av året ligger bakom oss är det hög tid att börja sia om hur viltolycksåret 2016 kommer att falla ut. Utgår vi ifrån hur året har sett ut hittills kommer förra årets rekordnotering att bli slagen, och det med råge. Enligt viltolycksprognosen kommer antalet olyckor att hamna någonstans mellan 51 000 – 53 000. Kollisioner med samtliga djurarter har ökat med runt 11 procent, med undantag för hjorten som har ökat med 30 procent.

Startskottet för årets älgjakt i södra Sverige har gått och med det så går vi även in i den mest viltolycksintensiva perioden på året. Historiskt sett inträffar det flest viltolyckor i oktober och november. Jakten bidrar förstås till detta, precis som svamp- och bärplockning, eftersom människans närvaro får djuren att röra på sig i högre utsträckning. Sedan infaller även brunstperioder för älg, vildsvin och dovhjort under hösten. Men framförallt är det mörkret och ett halare vägunderlag som är den största orsaken till olycksökningen.

200 olyckor per dag

Till och med september månad har det anmälts drygt 34 000 viltolyckor i år. Det är en ökning med 11 procent jämfört med samma period föregående år. Med vetskap om hur året sett ut hittills och hur det brukar utveckla sig under årets sista månader är prognosen att det kommer att anmälas ytterligare           17 000 – 19 000 viltolyckor under 2016. Det betyder att summan av 2016 års viltolyckor spås hamna mellan 51 000 – 53 000, vilket är en stor ökning jämfört med förra årets rekordnotering på ca 48 500 olyckor. Det betyder i snitt runt 200 viltolyckor per dag under årets sista månader.

Störst ökning i Jönköping.

På länsnivå har den största ökningen av viltolyckor inträffat i Jönköping med en ökning på 24 procent mellan januari och september i år jämfört med förra året. Därefter följer Gotland och Värmland, båda med ökningar på 22 procent.

Letar man efter län där antalet olyckor minskat hittar man bara två, Blekinge och Dalarna. I Blekinge har det varit en kraftig minskning med 22 procent och i Dalarna har viltolyckorna minskat med 5 procent.

Hjort ökar mest

Kollisioner med hjort (dov- och kronhjort) har ökat med 30 procent under året, från 1 001 till 1 303. Ökningen beror sannolikt på att populationerna har ökat, framförallt för dovhjorten, och det har att göra med ett gynnsamt klimat. Rådjur står för den stora bulken av viltolyckor och har ökat med 10 procent från 24 946 till 27 425. Kollisioner med vildsvin har ökat från 2 114 till 2 300 (9 procent) och med älg från 3 158 till 3 552 (12 procent). Rovdjurskollisioner har ökat från 45 till 82 (82 procent).

Se tabeller nedan för mer statistik över viltolyckorna

År  Totalt Okt-dec Jan-sep olyckor/dag helår olyckor/dag okt-dec Olyckor/dag jan-sep % jan- sep % okt - dec
2005 33452 11291 22161 92 123 81 66% 34%
2006 34324 10868 23456 94 118 86 68% 32%
2007 35166 12393 22773 96 135 83 65% 35%
2008 39527 14187 25340 108 154 93 64% 36%
2009 43851 15340 28511 120 167 104 65% 35%
2010 46889 16520 30369 128 180 111 65% 35%
2011 40543 13972 26571 111 152 97 66% 34%
2012 46562 16837 29725 128 183 109 64% 36%
2013 46617 16348 30269 128 178 111 65% 35%
2014 46607 16470 30137 128 179 110 65% 35%
2015* 47837 16573 31264 131 180 115 65% 35%
2016 53326 18664 34662 146 203 127 65% 35%

* Statistik för Norrbotten saknas.

Viltolyckor Viltslag Jan-sep 2015 Jan - sep 2016  + / -
 Hela landet     Älg 3 158 3 552 +12%
Hjort 1 001 1 303 +30%
Rådjur 24 946 27 425 +10%
Vildsvin 2 114 2 300 +9%
Rovvilt 45 82 +82%
TOTALT:  31 264 34 662 +11%

Jan – sep 2016Län + / - %Förändr.
Jönköping +24%
2014 46607 16470 30137 128 179 110 65% 35%
2015 * 47837 16573 31264 131 180 115 65% 35%
2016 53326 18664 34662 146 203 127 65% 35%

För vidare information: Niclas Dahl, verksamhetsledare Älgskadefondsföreningen, 0768 - 10 02 37, niclas@algen.se.