Alimak Group: Delårsrapport januari-juni 2016

Fortsatt global expansion i utmanande affärsklimat

•  Rörelsemarginal (EBIT adj.) om 17,6 % (18,8) med förbättringar inom alla affärsområden utom Industrial Equipment
  •  Justerat för Johan Sverdrup-ordern i Q2 2015, ökade den underliggande orderingången med +7 %
  •  Fortsatt stark tillväxt i orderingång inom Construction Equipment, +58 %

Andra kvartalet

•  Orderingången minskade med 18 % till 543 MSEK (663). I lokala valutor var minskningen 15 %.
  •  Intäkterna minskade med 5 % till 525 MSEK (552). I lokala valutor var minskningen 2 %.
  •  Rörelseresultatet (EBIT) var 92 MSEK (54).
  •  Rörelseresultatet (EBIT), före jämförelsestörande poster, uppgick till 92 MSEK (104). I lokala valutor var rörelseresultatet 93 MSEK (104).
  •  Rörelsemarginalen (EBIT procent), före jämförelsestörande poster, var 17,6 % (18,8). I lokala valutor var rörelsemarginalen 17,2 % (18,8).
  •  Resultat efter skatt uppgick till 65 MSEK (22).
  •  Vinst per aktie uppgick till 1,51 SEK (0,51).
  •  Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 67 MSEK (42).

Januari-juni 2016

•  Orderingången minskade med 7 % till 1 113 MSEK (1 199). I lokala valutor var minskningen 5 %.
  •  Intäkterna minskade med 3 % till 980 MSEK (1 014). I lokala valutor var minskningen 1 %.
  •  Rörelseresultatet (EBIT) var 152 MSEK (126).
  •  Rörelseresultatet (EBIT), före jämförelsestörande poster, uppgick till 152 MSEK (180). I lokala valutor var rörelseresultatet 154 MSEK (180).
  •  Rörelsemarginalen (EBIT procent), före jämförelsestörande poster, var 15,5 % (17,7). I lokala valutor var rörelsemarginalen 15,3 % (17,7).
  •  Vinst per aktie uppgick till 2,18 SEK (0,62).
  •  Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 97 MSEK (55).

Telefonkonferens/Audiocast

Med anledning av Q2-rapporten anordnas en telefon- och webkonferens onsdagen den 27 juli kl. 10.00. CEO Tormod Gunleiksrud och CFO Stefan Rinaldo kommer att presentera och kommentera rapporten.

SE: +46 8 566 42 699

UK: +44 20 300 89 807

Presentationen, som hålls på engelska, kan också följas via webcast:

För mer information, kontakta:

Stefan Rinaldo, CFO, telefon 08-402 14 47

Sofia Wretman, Kommunikations- och IR-chef, telefon: 08-402 14 41

Denna information är sådan information som Alimak Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 juli 2016 kl. 08.00 CET.

Alimak är en ledande global industrikoncern inom design, utveckling, tillverkning, distribution och underhåll av vertikala transportlösningar baserade på kuggstångsdrift och linhiss-teknologi. Bolaget tillhandahåller högkvalitativa hissar och plattformar, framförallt inom industri- och byggsektorn. Alimak har en global försäljnings-, service- och distributionsplattform i över 70 länder och starka marknadspositioner. Bolaget har en väletablerad och stabil eftermarknadsverksamhet och dess globala installerade bas om nära 22 000 enheter ger Alimak unik förståelse för kundernas behov. Alimak grundades 1948, har sitt huvudkontor i Stockholm och sysselsätter nära 1200 personer över hela världen. Alimak är noterat på Nasdaq Stockholm. www.alimakgroup.com.